• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Calira EVS 36/30-DS/IU

Sv: Calira EVS 36/30-DS/IU

Har du köpt eller ska du köpa paneler? Att montera in panelerna och koppla kan vem som helst som är lite händig göra. Jag monterade och kopplade in min 140watts panel på ett par timmar. var bara noga med tätningen vid kabelgenomföringen i taket.
Om du vill ha mer info finns det många trådar här som beskriver i detalj.
Lycka till!!
//Tommy :)
 
Sv: Calira EVS 36/30-DS/IU

Vi har en Calira EVS 30/20-DS/IU så jag vet inte säkert om infon nedan är relevant för er laddare:
Vi kontaktade tillverkaren (via Knaus/Weinsbergs generalagent Bergholm) för att få svar på den frågan. Dom rekommenderade att koppla direkt på batteribanken (via en mppt-regulator). "Det tillför ingen extra funktionalitet att koppla via elblocket" löd svaret.

Vår solcell laddar först bodelsbatterierna, och sedan, när dom är full-laddade också startbatteriet. Hur det går till får de lärde svara på, men det funkar. Om det är sol på morgonen är alla batterier full-laddade före kl 10 fm.
 
Sv: Calira EVS 36/30-DS/IU

På sidan 24 finns kopplingsschema på eran EBL.
https://www.google.se/url?sa=t&sour...=QVB8QZ9Euf6ZngPbj3DsGQ&bvm=bv.51156542,d.bGE

Grabben köpte en 135w solpanel som vi monterade i helgen och han har inget EBL på sin campingbuss så den laddningsregulatorn med dubbla utgångar kopplades direkt på bodelsbatteriet och bilbatteriet.
Jag rekommenderar regulator med 2 utgångar.

Det var snart gjort men sikaflex skulle torka i 24 timmar.
 
Senast ändrad:
Sv: Calira EVS 36/30-DS/IU

Ut fra dokumentasjonen som foreligger så er direkte kobling til batteriene via en god solarregulator eneste løsning. Er det Silverpilen som skal få litt ekstra?
 
Sv: Calira EVS 36/30-DS/IU

Vi har en Calira EVS 30/20-DS/IU så jag vet inte säkert om infon nedan är relevant för er laddare:
Vi kontaktade tillverkaren (via Knaus/Weinsbergs generalagent Bergholm) för att få svar på den frågan. Dom rekommenderade att koppla direkt på batteribanken (via en mppt-regulator). "Det tillför ingen extra funktionalitet att koppla via elblocket" löd svaret.

Vår solcell laddar först bodelsbatterierna, och sedan, när dom är full-laddade också startbatteriet. Hur det går till får de lärde svara på, men det funkar. Om det är sol på morgonen är alla batterier full-laddade före kl 10 fm.

Hej Roland, så er MPPT går direkt på bodelsbatterierna (ser du vart de är inkopplade?, ser ni amp i dispalayen vid laddning från enbart solpanelen?

Det är just funktionen att få bilbatteriet laddar som vi är ute efter, kanske är det så att EBL skickar vidare vid viss spänning, manualen är inget vidare:)
 
Sv: Calira EVS 36/30-DS/IU

Ut fra dokumentasjonen som foreligger så er direkte kobling til batteriene via en god solarregulator eneste løsning. Er det Silverpilen som skal få litt ekstra?

Japp det stämmer, har nu blivit frälst i "plåtis", det tog ett tag men tanken på att byta till en större bil har helt försvunnit... Sen kan ju allt kännas annorlunda vid en annan tidpunkt i livet, vem vet vad framtiden har i sitt sköte:rolleyes:
 
Sv: Calira EVS 36/30-DS/IU

Leste i manualen på EBL at ladingen av bilbatteriet skjer på samme måte som på Flair - når bobatteriet er fullt og bilbatteriet trenger litt ladning så kobles de sammen i EBL. Det hele trigges med spenningene - 14.1V eller høyere på bobatteriet og under en spenning jeg ikke husker på bilbatteriet var i Calira sin brukermanual. På Flair er det 12,5V som er denne triggeren.
 
Sv: Calira EVS 36/30-DS/IU

Leste i manualen på EBL at ladingen av bilbatteriet skjer på samme måte som på Flair - når bobatteriet er fullt og bilbatteriet trenger litt ladning så kobles de sammen i EBL. Det hele trigges med spenningene - 14.1V eller høyere på bobatteriet og under en spenning jeg ikke husker på bilbatteriet var i Calira sin brukermanual. På Flair er det 12,5V som er denne triggeren.

Det stämmer, men blir inte klok på vad de vill att MPPT skall anslutas.
 
Sv: Calira EVS 36/30-DS/IU

I og med at Calira ikke har noen inngang for ekstern lader av noe slag så er det endast ett sted å koble MPPT regulatoren og det er direkte til bobatteriet.
Automatikken i EBL vil sørge for ladning av bilbatteriet når det er behov og mulig.

Det at vi Flair kunne koble eksterne ladere og solpaneler slik at ladningen ble vist i displayet mangler helt i Calira. Skal du ha en slik funksjon så må du investere i en BM-1 elelr lignende, men du kommer langt med display til MPPT regulatoren.
 
Sv: Calira EVS 36/30-DS/IU

vi köpte till en separat panel till mppt-regulatorn (tillbehör till ivt regulatorn). Den visar bla.a. laddstatus och aktuell laddning.

Regulatorn är kopplad direkt till bodelsbatteribanken - ej via caliran. Startbatteriladdningen sker "bakvägen" - Knut förstår sånt bättre än vad jag gör.
 
Senast redigerad av en moderator:
Sv: Calira EVS 36/30-DS/IU

vi köpte till en separat panel till mppt-regulatorn (tillbehör till ivt regulatorn). Den visar bla.a. laddstatus och aktuell laddning.

Regulatorn är kopplad direkt till bodelsbatteribanken - ej via caliran. Startbatteriladdningen sker "bakvägen" - Knut förstår sånt bättre än vad jag gör.

Kopplar in den mellan EBL och shunt, då kommer amp meter fungera som det är tänkt.

Tack för era synpunkter.:)
 
Sv: Calira EVS 36/30-DS/IU

Koppla så du får användning via shunten. Sen om det är direkt på batteriet eller ej, saknar betydelse. Kan din Calira ladda bilbatteriet när bobatteriet är fullt? Då menar jag inte via 220
 
Sv: Calira EVS 36/30-DS/IU

Så är det, när bodelsbatteriet är full-laddat laddas startbatteriet med vår Calira. Om jag förstått Knuts inlägg ovan gäller samma sak för er Calira.
 
Tillbaka
Toppen