• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Calira EBL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Har efter lite mer letande/nosande troligen lokaliserat den lilla brand vi hade i husbilen till elblocket. Såg idag då vi gjorde en dagstur att kylen inte går på 12v, säkringarna hela och när jag stoppade in huvudet i skåpet där elblocket sitter monterad så luktade det misstänkt bränt. Så nu till min fråga, vart är det man skickar elblocket på service så jag får veta om det verkligen har brunnit i den eller inte eller om den fungerar som den ska. Har läst i olika trådar men tappat dom för det gäller inte mig ;-)
Vårt elblocket är en Calira EVS 30/20-DS/IU
 
Lösning
Bilen är import från Tyskland och både Truma, kyl, spis är för 50mbar regulator enl verkstan. Det har suttit en 50mbar original men tydligen har den byts ut mot en 30mbar. Det förklarade den dåliga värmen men också kylningen i kylskåpet. Nu är allt som nytt och fungerar som det ska igen.

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Så nu är allt som vanligt igen. Husbilen är tillbaka från verkstan och har fått lite kärlek i form av ny fläkt till Truman, nytt tändstift/anordning samt en gasolregulator. Uppgraderade från 30mBar till 50mBar och hej vad det gick bra igen. Var ute i helgen och värmen var enastående, kylen kylde som den aldrig kylt tidigare så det var väl värt ett besök på verkstan. Vi lämnade in den på Torvala LCV i Haninge. Väldigt bra verkstad om du frågar oss, ringde hela tiden och berättade vad dom hittat och inte hittat. Självklart kostade det en säck guldpengar men jag hade inte rivit ut Truman på egen hand. Efter två veckor hade vi den hemma igen och vad var väl mer självklart än att ge sig ut på en provsväng runt.........Men tack till alla tips och förslag, evt blir det en jonisator hur som helst !
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.818
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Är det bra att byta gasolregulatorn från 30 mbar till 50? All utrustning (kokplattor, kyl, Truma) är ju gjorda för ett visst tryck, och finns i regel i två varianter.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
30 mbar är numera standard i hela Europa.

50 mbar var tidigare standard i en del länder – bl.a. Tyskland.

Om apparaterna är avsedda för 50 mbar och någon okunnig bytt till en 30 mbar-regulator blir följderna dålig effekt.

Om apparaterna är avsedda för 30 mbar och någon okunnig bytt till en 50 mbar-regulator kan följderna bli katastofala.

(Apparaternas arbetstryck ska framgå av typskylten. på respektive apparat.)

Pålle
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Bilen är import från Tyskland och både Truma, kyl, spis är för 50mbar regulator enl verkstan. Det har suttit en 50mbar original men tydligen har den byts ut mot en 30mbar. Det förklarade den dåliga värmen men också kylningen i kylskåpet. Nu är allt som nytt och fungerar som det ska igen.
 
Lösning
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen