• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

C25 2,5td motor trött

F

F.d. 27323

Guest
Köpte en sådan nämnd för ett tag sedan och antog att den var trött som modell och inte exemplar.
Den laddar 0,3 bar med maxad skruv i pumpen.
Där är intercooler på den som är tät hela vägen.
Rökgasmembranet är bytt
Wastegate rör sig och verkar stänga.
Bränslefiltret bytt .
Motorn går jämt och inte hårt i gången.
Ryker inte.
Nått förslag på vad som är fel?
Någon som har en ide'e eller vet vart man kan vända sig?
I Halmstad fanns det ingen på Citroën som sett en sådan motor ens
Med vänlig hälsning, Daniel

Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: C25 2,5td motor trött

Motoren er mest sannsynlig samme som på Citroen CX og Peugeout 505.

F

F.d. 58882

Guest

0,3 bar i laddtryck verkar väldigt lågt. Fiat Ducato's 2,5TD laddar 0,8 bar i originalutförande vilket jag också vill minnas gäller din motor.

Bennie

F

F.d. 29954

Guest

Inte samma motor som i CX & 505. Din heter U768.

Min åsikt är att den är typisk Fransk diesel av den gamla skolan. Flacka kurvor både i vridet och i effekt. Sövande seg. Segelbåtsgång. Kan bli långlivad med rätt vård. Upplevelsen beror mycket vad en sådan motor får dra. 2 ton? eller 3.5 ton? Luftmotstånd? Utväxling? Allt påverkar.

Troliga fel i just ditt ex. Som Bennsan konstaterar är 0.3 Bar för lite i laddtryck. Även om WG spjället rör sig, så betyder det inte att den stänger fullt och då bygger den inte upp trycket, och pumpen ger inte havre åt hästarna som retirerat långt inne i stallet.
Om WG funktion är OK. Så ta loss den lilla svarta gummislangen mellan membranet och Turbon. Den har sprickor fast du ser det inte och därifrån pyser trycket ut och lurar hela systemet. Är en standart B error. Sen skall du se över installationen som helhet. Vad jag vet, så levererades inte dessa motorer med IC. Är alltså "Construkteur amateur"....

F

F.d. 27323

Guest

Jag har tryckprovat allt på 1bar och inga läckage någonstans efter att jag fått alla slangar att sluta hoppa loss.
Ic är byggd av mig då orginalslang var sönder.
Soppabrist är mitt problem då jag skruvade ett halvt varv på pumpen och då började den ladda 0,3 istället för 0.
Utan turbotryck så klarade den dra 1,6-1,8 milen så därför utesluter jag stopp i slangarna.
Någon har tidigare bytt topppackning i den så just nu lutar det åt för sen tändning i mina teorier, någon som sitter på pumphöjden?

En annan intressant teori är att någon vänt nålen i rökbegränsaren på fel håll, ska den smala piggen vara in i pumpen eller mot membranet

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    762 KB · Visningar: 8
F

F.d. 58882

Guest

Det du bör göra först & främst är att få upp turbotrycket till 0,8. Nu är fungerar den nästan som en vanlig trött sugmotor. Rökbegränsaren eller en kugg fel på remmen påverkar inte trycket.Prova att öka bränslemängden så bör trycket också öka. Så gjorde jag när jag höjde mitt tryck till 1,0 bar.

Bennie

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Jag har tryckprovat allt på 1bar och inga läckage någonstans efter att jag fått alla slangar att sluta hoppa loss.
--------------------------------------------------------
Att allt ar tätt är ju bra för ofta kan något i systemet läcka och sabba tryckuppbyggnad. Vet inte riktigt vad det sitter för turbo i din men troligen en med klocka och styrarm?

BigSpender nämner ju WG funktionen Alltså Wastegate ventilen på själva turbon som öppnar en övergång av avgaserna så turbon slutar att ladda vid ett visst tryck ca. 0.8 till 1.0 är vanligt.
Om det spjället kärvar och inte har stängt helt utan läcker lite avgaser på sidan så går det inte heller att få upp turbotrycket rejält.
(Sorry vet inget om din nål och placering.)

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 27323

Guest

Jaaaaa,
Felet lokaliserat.
Idiotverkstaden som bytte topppackning hade satt en stoppskruv i hålet på insuget.
Dessutom hade jag 2 insugningspackningar på cyl2,
Ingen på cyl 1 och på 4 hade man lagat den trasiga med Maskeringstejp på undersidan.
Tyvärr så kan han knappt engelska eller svenska så det är inte lönt att berätta för han ens.
Laddade 1,4 bar och är nu nedskruvad till 0,9 ca.
Tack alla För grymma tips.
Nålen skulle sitta med smala änden innåt

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hmmm, om han har misslyckats så totalt med enbart insugspackningarna som måste vara det enkla i sammanhanget....... Hur har han då lyckats med själva topplockspackningen, timing och kamremmar m.m.

Han kanske lät någon mindre kunnig avsluta operationen och "sy ihop på slutet" som man ser i TV-serier att proffskirurger gör och överlåter sluttampen att sy ihop till någon undersåte, när de är klara med själva hjärtbytet :D:D.

M.v.h. JANKRO.

Toppen