• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

C-körkort

B

Byggare Bob

Guest
I samband med jag skulle förnya mitt körkort för några år sedan fick jag också uppgift om att det krävdes läkarintyg för att få bibehålla C-delen. Slarv gjorde att jag glömde bort detta och fick därmed nöja mig med A och B behörighet. Nu när vi köpt ny HB som har en vikt över 3,5 ton skulle jag ev riskera genomgå nya prov för att återfå min C-behörighet.

Har emellertid undersökt detta och vad som gäller är följande:
Har du tidigare haft C-behörighet, kan du återfå denna utan att avlägga nya prov. Du behöver istället begära nytt körkortstillstånd samt få ett läkarintyg som sedan skall skickas in till Transportstyrelsen.

Vid min fråga till transportstyrelsen fick jag följande besked:

Om du vill ansöka om att få tillbaka din C-behörighet måste du skicka in en ansökan om körkortstillstånd med läkarintyg. Blanketter till detta finns att beställa på www.korkortsportalen.se Först när din ansökan om körkortstillstånd blivit beviljad av Transportstyrelsen så kommer du att återfå din C-behörighet på körkortet. Vi kommer då att skicka ut ett underlag till dig för att tillverka ett nytt körkort. Tillsammans med denna handling ska du sedan skicka in ett nytt foto & namnteckning, samt betala in tillverkningavgiften på 150:-. Så snart detta inkommit till Transporstyrelsen tar det ungefär 1vecka innan du får ditt nya körkort & då kommer dina samtliga behörigheter att stå med.


Detta kan vara ett bra tips till andra som likt mig slarvat med läkarintyget vid tidigare förnyelse.
Lasse
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: C-körkort

Jag ansökte i tid, 1500:- kostade det, Det man har vill man ha. ( med nya glasögon)
Lycka till
Skoogis
 
F

F.d. 29797

Guest
Sv: C-körkort

hej
Jag har gjorde detta i våras. Skulle förnya mitt körkort samt C-behörighet 2004 men
eftersom jag då hade Husvagn så tyckte jag inte att jag behövde denna C-behörighet
då, så jag struntade i detta med läkarintyg m,m.2006 köpte jag husbil och den vägde
inte över 3,5 ton så det var ju inga problem. Men 2009 bytte jag till en annan husbil
under 3,5 ton. När jag vägde denna så var tjänste vikten 3501 kg enligt vågen 2/3 diesel
och 2/3 vatten i färskvatten tanken vilket innebar att min kära hustru ej kunde åka
med om man skall följa lagen. Men nu var det 16 tum fälgar på ,förstärkt med
dubbla fjäderblad bak, samt även bromsar för uppvägning till 3850 kg på Fiatchassit
Tror ni att jag ångarade mej då ,för jag inte förnyade mitt 2004.Jag gick in på tran-
sportstyrelsen och läste mej till att man kan få tillbaka sin behörighet som man en
gång har tagit. Hur många år sedan spelar ingen roll enligt transportstyrelsen. Nytt
körkort kostade ca:1000kr med läkarintyg ,foto m,m. Uppvägning samt reg-besiktn
Tekniskt intyg från fiat i Uppsala som det var då, 1500kr Reg-besiktn 890kr +
vägning 250kr Totalt : 2640kr. Kan nämnas att detta utfördes på Bilprovningen i Vara
Men besiktnings-mannen var först lite petig han menade på att jag även skall ha ett
intyg från slut-tillverkaren av Husbilen, men enligt Forsbergs i Hyssna behövs inte detta
så jag stog på mej ,omtalade att jag inte behöver detta enligt Forsbergs. Okey sa han då
jag skall inte bråka med dej och så var bilen uppvägd. Efter vad jag läst här på klubben
så är det inte alla som det gått så lätt för och föhållandevis billigt som för mej.
Ville bara dela med mej av detta när jag läste ditt inlägg.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: C-körkort

Forbudet gjelder alle lastebiler over 12 tonn og lastebiler med henger.

Forbudet gjelser ikke husbiler registrert med personbil kode og busser.

Det finnes og endel lastebiler som har dispensasjon fra forbudet grunner lasten.
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: C-körkort

tommyg, angående uppvägning säger du att det gick lätt, så här lätt gick det för mig:

Åkte till bilprovningen i Östersund och lämnade en kopia på det Tyska registreringsbeviset.
Fick besked nästa dag att det skulle vara Ok. att "väga upp" bilen till 3850 kg, fick samtidigt en tid för besök.
Kom till bilprovningen bokade in mig som vanligt.
När det var min tur kom en kille ut på parkeringsplatsen och sa "vi tar det här"!
Han tittade på tre saker:
Chassinummer, mätarställning och tillverkningsskylten, (alltså inte skylten som anger vikten, det står fortfarande totalvikt 3500 kg).
När det var klart (det tog 5 minuter) följde jag med in i hallen och betalade 890,- Nu är det klart sa han.:)
Efter en vecka fick jag det nya registreringsbeviset, något krav på ytterligare besiktning fanns inte.

Leif C
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: C-körkort

Leif C

Krånglet varierar även beroende på vilket chassie man har. Jag misstänker att du kanske gjorde din reg.besiktning på samma bilprovningsstation som jag.
Redigerat:"Åkte till bilprovningen i Östersund". Ja det var som jag trodde. Trevliga och hjälpsamma killar.
För att väga upp min bil på MB-chassie (från 3.500 kg till 3.800 kg) krävdes förutom intyg från generalagenten en ombyggnad av framvagnen, byte av framvagnsbalk och fjädrar, till en kostnad av drygt 37.000:-.

MB i grunden ointresserade av att hjälpa till, man hade andra och tyngre chassier att erbjuda till försäljning.

aake
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29797

Guest
Sv: C-körkort

tommyg, angående uppvägning säger du att det gick lätt, så här lätt gick det för mig:

Åkte till bilprovningen i Östersund och lämnade en kopia på det Tyska registreringsbeviset.
Fick besked nästa dag att det skulle vara Ok. att "väga upp" bilen till 3850 kg, fick samtidigt en tid för besök.
Kom till bilprovningen bokade in mig som vanligt.
När det var min tur kom en kille ut på parkeringsplatsen och sa "vi tar det här"!
Han tittade på tre saker:
Chassinummer, mätarställning och tillverkningsskylten, (alltså inte skylten som anger vikten, det står fortfarande totalvikt 3500 kg).
När det var klart (det tog 5 minuter) följde jag med in i hallen och betalade 890,- Nu är det klart sa han.:)
Efter en vecka fick jag det nya registreringsbeviset, något krav på ytterligare besiktning fanns inte.

Leif C

Hej Leif C
Vad gäller skylten för vikten så frågade jag om inte den skall ändras. Har för mej att det
skall stansas in ett X att totalvikten är ändrad. Men enligt honom är det f.o.m. Årsmodell
2006 eller om det var efter 2006 som det skall stansas in på plåten, om det nu stämmer.
På mitt nya reg-bevis står det för nya vikten sänkt totalvikt 3850kg det borde ju stå
höjd tycker man.
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: C-körkort

Kan det vara så att grund chassit. Är godkänt för tex. 4000kg. I och med detta är det en sänkning av totalvikten.
Bara en tanke???
MVH. Gunnar S
 
F

F.d. 29797

Guest
Sv: C-körkort

Hej Gunnar

På intyget från Italienska Bil Ab Fiat står det Totalvikt 3850kg*

*Fordonet fabriksutrustat med förstärkta 2-bladiga bakre fjädringspaket
(0ption 077). Angivna värden gäller under förutsättning att bakdäck med
dimension 215/75R16C används.
 
Toppen