• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bytt kamrem

I

Iveco 35

Guest
Så då var kamremmen bytt 6,5 timmar demont o montering av innerskärmar bottenplatta servopump spolarbehållare höger lyckta samt expantionskärl och motorfäste. Byte av kamremssats ca: 20 min. Har bytt på personbilar tidigare men detta var första gången på husbil.Ganska nöjd med tiden.
oLLE.

linden

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2025
Sv: Bytt kamrem

Skulle ha varit informativt om du hade dokumenterat det med text och bilder för oss övriga som går i funderingar om man kan göra kamremsbyte själv.

F

F.d. 58666

Guest

Grattis Olle!
Jag såg när Du hade hissat Hb:n på pallbockar.
En "gammal mekaniker som Du har tålamod" Jag betalar för att få hjälp med dessa problem. Ha nu en bra resa med nya kamremen efter mycket slit så hörs vi.
"linkan och Kamilla
solen och vindarnas ö:):)

linden

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2025

Tack Olle!

I dagsläget är det inte aktuellt med byte av kamrem för min del, men någon gång i framtiden när det blir aktuellt, kommer nog jag att försöka mig på att byta själv om det inte är för krångligt. Du är den första som har bytt själv på dom nyare bilarna vad jag har kunnat se, därav mitt intresse.

Det jag främst undrar över är, behövs det några specialverktyg? Bytte du också spännrullarna? Var det några svårigheter som du upplevde det?

//Tommy

I

Iveco 35

Guest

Som med allt när man inte gjort det tidigare tar det lite längre tid. Man klar sig utan specialverktyg.Hör garna av dig när det blir dags.
Vänligen Olle.
Ja jag bytte rullar men ej v-pump.

F

F.d. 29882

Guest

Får man fråga vad kostade remmen?
till min 2,5 TDI boxer 1999, har fått pris 4800kr

MVH//Jocko

F

F.d. 29882

Guest

De pris som jag fick var med spännare och rulle +remm
900 kr vattenpump

/Jocko

F

F.d. 29925

Guest

Fick rem och spännrullar till min 2,8l motor för c:a en vecka sedan från A. Augustin € 99:- inkl. frakt. (har lite rabatt hos A.A.)

Men jobbet får vänta tills snön har smält och man slipper ha vantar på händerna.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Fick rem och spännrullar till min 2,8l motor för c:a en vecka sedan från A. Augustin € 99:- inkl. frakt. (har lite rabatt hos A.A.)

Men jobbet får vänta tills snön har smält och man slipper ha vantar på händerna.

Kolla vad du får för grejor från A.A. dom har börja ta in lite undermåliga grejor på senare tid.

F

F.d. 29925

Guest

Kolla vad du får för grejor från A.A. dom har börja ta in lite undermåliga grejor på senare tid.

Min nya rem är från Dayco, samma märke sitter nog i de flesta Japanbilar. Tror inte att Gates prylar är varken bättre eller sämre. Men det viktiga är nog att man håller sig till rekommenderade bytesintervaller. Även om de flesta remmar jag har bytt inte uppvisade några som helst "ålderskrämpor". Men man kan aldrig vara säker på ett fordons historik, man kanske har bytt till ny rem men kör med gamla rullar.;)

I

Iveco 35

Guest

Det var inget fel på den rem jag bytte till och med texten fanns kvar. Bytt är bytt.
Olle.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Det har jag kam kedja garanti fins där väl inte men man behöver inte byta den så ofta jag har alldrig bytt kedja på dom bilar jag haft och har,

mvh Bertil

Toppen