• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte vattenpump samtidigt som kamrem?

jonasjansson79

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Skövde
HBK-Nr
32855
Medlemskap
2024
Hej
Har precis köpt vår första husbil en Fiat Ducato 1998 och behöver byta kamrem. Bilen har gått 15500 mil och jag funderar på om man behöver byta vattenpump samtidigt.
Vilka risker finns om man inte byter vattenpump?
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
nedan en ny tråd på samma ämne, där kanske det finns lite svar. Annars finns det massor om detta som du hittar via sök.

 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan och välkommen.
Det beror ju även på konstruktionen på motor/ vattenpump, det skiljer på olika motorer. En del sitter inklämda och drivs av kamremmen och en del sitter för sig själv och drivs av samma rem som generatorn.
Du har väl en 2.5 eller ev. en 2.8 L. turbomotor i din -98'a och den drivs av en "vanlig" generator/vattenpumprem.
I. och f. så sitter remspännaren till kamremmen i vattenpumpen så den är ju inte bara att byta för sig själv, men å andra sidan så hänger hela motorn i vattenpumpen för där sitter ett av motorfästena.

Att råda någon om man skall byta vattenpump eller inte är vanskligt, men förr så var det nog ingen som ens tänkte på vattenpumpsbyte i förebyggande syfte förrän efter mer än 20.000 mil eller så, om ens då.
(Det går ju även för hand utan rem kolla så att lagren i pumpen känns bra, men tätningen vet man inget om.)

I andra motorer där vattenpumpen drivs av kamremmen så byts pumpen ibland redan efter 2.000 mil om det har gått fyra år. Men om bilen är en transportbil som hinner med att gå 18.000 mil innan fyra eller fem år så är det ok. att varken byta kamrem eller vattenpump.

Om vi då tar din bil och inte vill råda om byte eller inte för hållbarheten, så kanske man kan säga så här..... Om du känner att bilen kanske kommer att behållas ett bra tag (och ev. även som försäljningsreklam) samt lite avbelastning för oro om pumpen, så kanske du skall byta den nu, för då bör den hålla minst 20.000 mil innan du behöver tänka på den igen. Om du sedan står ut med tanken på att köra nya kamremmen uppåt 10.000 mil som många gör så klarar du dig ett bra tag framåt.
2.5 Ducatomotor2.JPG
2.5 Ducatomotor1.JPG

Men som sagt, när det är dags att byta rem och pump för slitagets skull är inget som man skall råda andra om för något kan hända som varken har att göra med mil eller ålder :msn_wall:, utan det är ett nog ett beslut upp till var och en :D.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hejsan och välkommen.
Det beror ju även på konstruktionen på motor/ vattenpump, det skiljer på olika motorer. En del sitter inklämda och drivs av kamremmen och en del sitter för sig själv och drivs av samma rem som generatorn.
Du har väl en 2.5 eller ev. en 2.8 L. turbomotor i din -98'a och den drivs av en "vanlig" generator/vattenpumprem.
I. och f. så sitter remspännaren till kamremmen i vattenpumpen så den är ju inte bara att byta för sig själv, men å andra sidan så hänger hela motorn i vattenpumpen för där sitter ett av motorfästena.

Att råda någon om man skall byta vattenpump eller inte är vanskligt, men förr så var det nog ingen som ens tänkte på vattenpumpsbyte i förebyggande syfte förrän efter mer än 20.000 mil eller så, om ens då.
(Det går ju även för hand utan rem kolla så att lagren i pumpen känns bra, men tätningen vet man inget om.)

I andra motorer där vattenpumpen drivs av kamremmen så byts pumpen ibland redan efter 2.000 mil om det har gått fyra år. Men om bilen är en transportbil som hinner med att gå 18.000 mil innan fyra eller fem år så är det ok. att varken byta kamrem eller vattenpump.

Om vi då tar din bil och inte vill råda om byte eller inte för hållbarheten, så kanske man kan säga så här..... Om du känner att bilen kanske kommer att behållas ett bra tag (och ev. även som försäljningsreklam) samt lite avbelastning för oro om pumpen, så kanske du skall byta den nu, för då bör den hålla minst 20.000 mil innan du behöver tänka på den igen. Om du sedan står ut med tanken på att köra nya kamremmen uppåt 10.000 mil som många gör så klarar du dig ett bra tag framåt.
Visa bilaga 215718
Visa bilaga 215719

Men som sagt, när det är dags att byta rem och pump för slitagets skull är inget som man skall råda andra om för något kan hända som varken har att göra med mil eller ålder :msn_wall:, utan det är ett nog ett beslut upp till var och en :D.

M.v.h. JANKRO.

Jag bytte kamrem och vattenpump efter drygt 12.000 mil och 10 år, inget märkbart fel på någon av dom, utan bara förebyggande.
Men, alldeles när jag köpt bilen rasade pumpen vid ca 7.600mil, men hade stått stilla rätt mycket, vilket den inte gör hos oss!
Något man kanske inte tänker på i det här sammanhanget är kylvätskans smörjande och korrosionshämmande uppgifter, jag byter ungefär vart
5:e år jag anser att det är viktigt för hela kylsystemet, även vattenpumpen.
 
Toppen