Hejsan och välkommen.
Det beror ju även på konstruktionen på motor/ vattenpump, det skiljer på olika motorer. En del sitter inklämda och drivs av kamremmen och en del sitter för sig själv och drivs av samma rem som generatorn.
Du har väl en 2.5 eller ev. en 2.8 L. turbomotor i din -98'a och den drivs av en "vanlig" generator/vattenpumprem.
I. och f. så sitter remspännaren till kamremmen i vattenpumpen så den är ju inte bara att byta för sig själv, men å andra sidan så hänger hela motorn i vattenpumpen för där sitter ett av motorfästena.
Att råda någon om man skall byta vattenpump eller inte är vanskligt, men förr så var det nog ingen som ens tänkte på vattenpumpsbyte i förebyggande syfte förrän efter mer än 20.000 mil eller så, om ens då.
(Det går ju även för hand utan rem kolla så att lagren i pumpen känns bra, men tätningen vet man inget om.)
I andra motorer där vattenpumpen drivs av kamremmen så byts pumpen ibland redan efter 2.000 mil om det har gått fyra år. Men om bilen är en transportbil som hinner med att gå 18.000 mil innan fyra eller fem år så är det ok. att varken byta kamrem eller vattenpump.
Om vi då tar din bil och inte vill råda om byte eller inte för hållbarheten, så kanske man kan säga så här..... Om du känner att bilen kanske kommer att behållas ett bra tag (och ev. även som försäljningsreklam) samt lite avbelastning för oro om pumpen, så kanske du skall byta den nu, för då bör den hålla minst 20.000 mil innan du behöver tänka på den igen. Om du sedan står ut med tanken på att köra nya kamremmen uppåt 10.000 mil som många gör så klarar du dig ett bra tag framåt.
Visa bilaga 215718
Visa bilaga 215719
Men som sagt, när det är dags att byta rem och pump för slitagets skull är inget som man skall råda andra om för något kan hända som varken har att göra med mil eller ålder

, utan det är ett nog ett beslut upp till var och en

.
M.v.h. JANKRO.