• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byte växellådsolja?

Wickevire

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2025
Har läst igenom min instruktionsbok 2,8JTD -02 men hittar ingen rekommendation på bytesintervall. Har läst igenom en massa foruminlägg men meningarna verkar vara delade mellan aldrig byte och byte var 4000:e mil. Någon som vet vad som gäller eller hur gör ni?

F

F.d. 4927

Guest
Sv: Byte växellådsolja?

Du uppnår troligtvis inte det miltalet på en säsong, så byter du 1 gång/år löser det sig.

Lasse

Wickevire

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2025

Att byta 1gång/år verkar lite "overkill" eftersom många fabrikanter endast rekommenderar kontroll av nivå och inget byte alls.

NIESMANNEN

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
2277
Medlemskap
2025

Körde min Volvo 850 diesel ca 60 000 mil utan oljebyte i växellådan helt utan problem, så spar era pengar är mitt råd.

MVH

F

F.d. 4927

Guest

Att byta 1gång/år verkar lite "overkill" eftersom många fabrikanter endast rekommenderar kontroll av nivå och inget byte alls.
Aj, aj, aj!!! NU har jag förhoppningsvis lärt mig en läxa! Läste inte ditt första inlägg tillräckligt bra. Tänkte på motorolja! ;)

Lasse

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7117

Guest

Jag är ingen expert på området - erkännes - men de verkstäder jag anlitat har rekommenderat oljebyte enligt de miltal instruktionsboken anger eller 1 gång per år, vilket som först uppnås.

Lasse
Du tror inte det kan vara motoroljan de menat?

Toppen