• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byte termostat 2,8 JTD 2001 års modell

Lasse o Marianne

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
4841
Medlemskap
2025
Hej!
Vi köpte en Eura mobil 585 av 2001 års modell i höstas och har problem med att motorn inte vill komma upp i värme. Vad jag har kunnat läsa mig till i andra inlägg så kan det vara idé att byta termostat. Bilen är importerad från Tyskland av föregående ägare. Motorn är en 2,8 JTD.
Min enkla fråga är var termostaten sitter och om det är ett arbete som en vanlig lekman klarar av. Har ingen sprängskiss över motorn men det är säkert någon som kan svara på detta.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Byte termostat 2,8 JTD 2001 års modell

Hur mycket går temperaturen upp på din motor ? På min gamla Pilote 1990 så fick jag inte heller upp tempen på den och jag skulle byta termostat så stod det 79 grader både på den gamla och nya och inte visade nålen högre för detta .

Läser man här så skall ju dom nyare inte ta originaltermostaten utan en 91 gradig och det är ju helt riktigt dels för att få upp motortempen samt att kondensen måste ju bli så varm så att den förångar i vevhusventilationsslangen och går in i insuget och ut i avgasröret .

Fiat-chassis: Kondens och kylvatten

Dock kan jag inte nu säga var den sitter men kan ju kika på min 2005 imorgon om ingen annan gör det .

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

Vi hade också problem med tempgivaren som aldrig kom upp till mer än ca "halv nio". Vi fick dock hela tiden till svar att det är Okey med tempen. Vi kunde också konstatera att kylarfläkten startade redan vid "halv tio". Dock gick bilen bra och soppaförbrukningen var låg, och när vi satte på värmefläkten kom den en härlig varm luft in i kupen, så vi nöjde oss med det.

Mvh
larsemil

Lasse o Marianne

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
4841
Medlemskap
2025

Temperaturgivaren på vår bil kommer sällan äver klockan 8 och vi har dålig värme i bilen. Vad jag förstår så är orginaltermostaten på 77 grader. Jag kollade med Mekonomen och de kan få fram en på 82 grader. Högre än detta rekommenderas inte för vår motor enligt deras anvisningar. Vi tycker också att bränsleförbrukningen är hög. Den drar ca 1,4 liter per mil. Då är det visserligen en alkovbil men det är högt ändå. Har du möjlighet att kolla var termostaten sitter så är jag tacksam.

F

F.d. 52959

Guest

Hej
Vi hade samma problem med vår 585LS -02, 2.8 JTD. Men vi kom fram till
att det var inget att göra åt. De här Fiatmotorerna går tydligen med den låga
temperaturen.
Har en bekant med Kabe -01 också med 2,8 JTD, samma problem.

Vi bytte bil!
Mvh

F

F.d. 55370

Guest

Hej Kamrat
Termostaten brukar sitta där den övre kylarslangen sitter på motorn.:mcride:

poolsson

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2026

Hejsan!

Jag har en cd över 2,8 JTD motorn och jag bifogar två bilder där jag tror termostaten sitter,det ser ut som 6b är termostathuset.Hoppas att det är till någon hjälp.

Mvh POOLSSON

attachment.php

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag har bytt till 91 graders termostat, det fungerar mycket bra, i de flesta fall har vi bedömningsvis (tempmätaren är ju lite svårläst) 85 graders motortemperatur, någon gång kommer vi upp till 90. Vi har mycket bra värme i bilen, och jag känner att motorn går mjukare. Inga problem sedan 2 år. Lämplig arbetstemperatur för förbränningsmotorer är 80-90 grader, så allt stämmer där också.

Lasse o Marianne

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
4841
Medlemskap
2025

Tack för hjälpen alla ni som svarat. Jag testar med att sätta dit en 82 graders termostat till att börja med så får vi se om det blir bättre.

Hälsning Lasse & Marianne

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det har jag redan prövat, det är inte värt besväret! Tänk på att gradtalet anges för fullt öppen termostat, den börjar öppna tidigare!

F

F.d. 29925

Guest

En modern dieselmotor har en ganska hög verkningsgrad, i alla fall i jämförelse med en bensinare, och därför måste man räkna med att det tar betydligt längre tid innan motorn kommer upp i normal arbetstemperatur.

Men en sak som ingen har berörd är varför man sätter in en 79 graders termostat från fabrik?:confused:

Är det för att i Italien har man högre utomhustemperatur som motivera detta?
Och varför ökar man i så fall inte öppningstemperaturen för t.ex. bilar som exporteras till nordiska länder?:confused:

Eller kan det vara så enkelt att motorn får "rätt arbetstemperatur" med den fabriksmonterade termostaten?:confused:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo det är ju konstigt för att motorn skall ju ha samma arbetstemperatur oavsett var man bor i världen och på min 3:dje bil som bara står i garaget så är den utrustad med extra kyl istället = 2 kylare för att få ner temperaturen som släpps ut från termostaten .

De borde ju då vara så att bilarna i södra europa borde vara utrustade med större kyl .

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Har du titta på kyl och kylfläktar på en Ducato, dom är redan rätt enorma! Sedan vad det gäller termostaterna så är nog våra vänner husbilstillverkare rätt dåliga på att speca bilarna för varje marknad, eller att göra det alls. vilket gör att vi får bilar med en spec som är avsedd för distributionsbilschaufförer med blyfot på autostrada eller autobahn, d.v.s. fullgas hela tiden i hög utetemp, då skapar man ju marginaler genom att sätta utgångstempen lägre. Skandinavien är ju en rätt marginell marknad, och så länge ingen klagar får vi ju bilar som är anpassade för den centraleuropeiska marknaden.
Detta borde ju lösas av importörerna på svensksålda bilar, men när de flesta bilarna bara körs på sommaren märks ju knappast problemet. På egenimporterade bilar får man naturligtvis räkna med att lösa det själva!

F

F.d. 29916

Guest

Hej, har du lust att dela med dig din CD.
Mvh Göran

Lasse o Marianne

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
4841
Medlemskap
2025

Var har du köpt din 91 graders termostat? Går det att beställa med internethandel? Jag har ganska långt till närmaste Fiat handlare om det är där du har köpt den.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Kolla med närmaste reservdelsbutik, Tridon heter leverantören.:)

Lasse o Marianne

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
4841
Medlemskap
2025

Fick tips från generalagenten för tridon sverige att termostaten bör gå att köpa i Mariestad genom Saab/Opel handlaren. Kollade där och de har beställt en 91 gradig termostat åt mig.

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Hei
Meca leverer både 82 gr og 91 gr termostat til disse Fatmodellene. Men jeg må få komme med en advarsel til de som vil sette inn 91 gr. termostaten og ønsker å reise sørøver og kjøre litt i Alpene. Det er dessverre ikke få bobiler som har fått motorhavari p.g.a. feil termostat.

De fleste av oss er vel så gamle at en husker en hadde vintertermostat og sommertermostat og tilogmed rullgardin foran radiatoren. Slik at bytter man til 91 gr. termostaten OBS OBS om sommeren.

Selv kjører jeg med orginaltermostaten og dekker heller til radiatoren om vinteren ved behov. Forøvrig er det også mye feil på tempgiveren så mål hva kjølevannstempraturen er så blir en kansje overrasket?

Lasse o Marianne

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
4841
Medlemskap
2025

Jag har nu bytt till en 91 graders termostat och det verkar fungera bra. Fick skruva i ett par timmar men det var det värt. Ganska trångt och en del saker ivägen innan man kom åt termostaten. Den sitter där övre kylarslangen går in i motorn. Tittar man på skissen så är 6b termostathuset. Nu går temp mätaren upp till drygt halva skalan.

Toppen