• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Byte kamrem Fiat ducato 1,9 TD årsmodell -97

Skokartongen

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Ånge
Har sökt överallt efter info på hur mycket kamremmen ska spännas vid byte på vår Fiat ducato 1,9 TD. Är det någon vänlig själ här som kan hjälpa oss med den informationen?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.666
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
En gammal tumregel från kamremmarnas början säger: "På den del av remmen som har längst fri del, ska man kunna vrida remmen 90 grader inte mer" när remmen är lagom spänd! (Jag har använt mig av denna regel även om fabriken säger (Renault) att man ska använda specialmätare!)
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.666
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jag kom på att jag har en "verkstadshandbok" där 1,9 l motorn (D9B) finns med! Dessvärre på tyska och det är inte min starka sida. Men som jag tolkar det finns det en fjäderbelastad spännrulle som man låser i sitt ytterläge medan man byter remmen och sedan släpper och låser när fjädern trycker mot remmen. Pss får nan rätt remspänning!
Kanske ska du invänta att någon som jobbat med den motorn bekräftar vad min skoltyska tolkat boken rätt.
 
Toppen