Hej, jag skall beställa bromsvätskan/olja men blir lite förvirrad av att ni kallar den Bromsvätska och hydralolja vilket är det?
någon visar bild på Hydralolja för automatlåda vilket det inte är eller?
Hej, det som STANTON skrev inom parentesen om bromsolja är separerat från resten av texten men kanske gick ihop för mycket.
Det handlar om två olika oljor/vätskor.
-Till kopplingen skall det vara samma vätska som till bromssystemet i en bil... kallad bromsolja i allmänhet, men är egentligen ingen olja utan en tillverkad bromsvätska. (Även bromsar/kopplingar är ju ett slags hydraulsystem med sin bromsvätska som tål rätt hög värme som en av egenskaperna.)
-Till hydraulsystemet/växlingsroboten skall det vara samma olja som använts till automatlådor som är en specialolja och även funkar som hydraulolja. Den brukar även ofta användas i servostyrningen i bilar som just hydraulolja. Den är nästan alltid röd till färgen.
Det som gör att man skall köpa rätt av båda sorterna är att liksom med motorolja så finns det olika specificeringar på även dessa.
Så det handlar om att få bromsvätska och hydraul/automatlådeolja med rätt spec till robotlådan.
Biltillverkarna hänvisar då ofta till ett visst fabrikat och benämningen/koden till vätskan/oljan. Det kan vara enklast att köpa just det som rekommenderas, men egentligen är det bara för att få sälja sitt eget ofta udda fabrikat dyrt över disk.
I princip alla fabrikat har motsvarande vätska/olja i sitt utbud med samma siffror, Dot nr., benämning m.m. Men som sagt det kan vara enklast att köpa det rekommenderade fabrikatet i alla fall när det finns garantier kvar på bilen så slipper man hamna i dispyt om de försöker skylla på att fel vätska/olja har används även om det är precis rätt men av annat fabrikat.
ATF DEXTRON III (tre) till hydraulsystemet är en tämligen vanlig (simpel) automatlådeolja..........
Och den nedre till kopplingen, bromsvätskan DOT 4 är en tämligen vanlig (simpel) "bromsolja".
(Båda sorterna finns, och säkert helt dugliga även i flaskor det står Biltema på.)
Hoppas jag inte rörde till det mer med min "förklaring"
M.v.h. JANKRO.