• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte hydraulvätska robotlåda

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Sv: Byte hydraulvätska robotlåda

Den runda är inte för hydraul olja utan den kantiga.
Nu slutar jag med detta var och en får bya eller låta bli.


Ja det är klart att man gör som man vill. :) Jag gav mig in i debatten då jag har dålig erfarenhet av märkesverkstad som servade min robotlåda. Det medförde att jag fick problem på semestern i sydeuropa och själv fick sätta mig in i hur det funkade med oljenivåer och vilka typer av olja det ska vara. Generellt när jag har frågat runt så ingår inte service av robotlådan om man inte själv säger till, och kunskapen om robotsystemen är låg. Därför är det bra om man själv kan hålla lite koll på nivåerna, och se till att man inte får problem (på semestern). Det var min avsikt med inlägget. Tack för mig:)
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Byte hydraulvätska robotlåda

Ganska enkelt att byta själv skaffa en sugspruta och en passande slang samt rätt olja hos Fiat samt rätt typ av bromsvätska ( ja det är bromsvätska till kopplingscylindern) sug ur hydrauloljan ur behållaren fyll på ny olja,kör några dagar och gör om så har man bytt all olja och inga problem med luft. Gör rent sugsprutan och gör likadant på kopplingscylindern. :)

Orsaken till att tillverkaren rekommenderar byte av bromsvätskor är ju kondens som bildas och samlas upp av vätskorna vilket i sin tur ledert ill rost/korrossion invändigt.

Gär man bytet så som du föreslår får man inte bort allt vatten. Det får man i och för sig inte på annat sätt än at hela systemet töms och sedan spolas rent. Sedan kan man naturligtvis diskutera/fundera på hur stor inverkan den lilla mängd som är kvar efter byte av vätska i kärlet skett.

Jag brukar byte bromsvätska på våra motorcyklar ung. vart annat till vart tredje år. Och att bara suga ur vätskebehållaren och fylla på nytt 2 gånger räcker inte på långa vägar för att få helt ny genomskinlig vätska att tryckas ut genom nipplarna på bromsoken. Den behållaren är visserligen ganska liten i förhållande till volymen i övriga delar av bromssystemet.

Din metod är naturligtvis bra mycket bättre än inte alls. Fast bilfirman jag var i kontakt med för detta bytet vågade inte, efter att ha kontaktat de som är duktiga på robotlådorna, utföra jobbet. Risken att det inte skulle bli bra var för stor.

Firman jag kontaktade är riktigt bra att ha att göra med och min uppfattning, sedan jag använt mig av dem vid ett tillfälle men rådfrågat vid betydligt fler, är att de är riktigt kunniga och seriösa ut i fingerspetsarna. Firman heter Melby Bilservice och ligger i Partille utanför Göteborg.

EDIT: Såg att flera innan mig beskrivit samma dilemma med vatten. Jag läste inte fler inlägg innan jag svarade på ditt. Sorry!


// Niklas
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Byte hydraulvätska robotlåda

Tackar och bockar för alla inlägg och tips.

Frågan var kanske aningen otydligt ställd men hydraulolja är inget man rekommenderar att byta pga. risken att få in partiklar som ställer till det. Även hydraulvätska som tas direkt från ny dunt/fat behöver renas med filter innan man häller i den i hydraulsystemet. Och system som har inbygt filter (kräver ju cirkulation) blir renare och renare ju längre systemet är i drift. Av den anledningen bör inte hydraulolja bytas.

Så min fråga avsåg bromsvätskan till kopplingen.

Hmm, jag ser nu när jag öppnar manualen (pdf) att jag läst fel tidigare under året. Det står ju inte byte utan kontroll (se bifogad bild).

Mvh!
// Niklas
 

Bilagor

  • Robotlåda.PNG
    Robotlåda.PNG
    21,1 KB · Visningar: 41
J

Jarn

Guest
Sv: Byte hydraulvätska robotlåda

.....

Hmm, jag ser nu när jag öppnar manualen (pdf) att jag läst fel tidigare under året. Det står ju inte byte utan kontroll (se bifogad bild).

Mvh!
// Niklas
Lite "Italiensk översättning" tydligen, i min svenska manual där står det byte av oljan vid 96.000 km eller vartannat år.

Tror nog att den engelska översättningen är fel, då de har samma text i båda sista rutorna.
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Hej!

I Fiats dokumentation står skrivet att hydraulvätska skall bytas i robotlådan antingen vart annat år eller vid 9000 mil.

När jag kontaktar en auktoriserad Fiatverkstad, som också servar husbilar, blir man lite förvånad och säger att man aldrig gjort jobbet tidigare.

Andra bilfirmor jag pratat med visar också en förvåning även om ingen av dem uttrycker att det är onödigt så får man ändå en känsla av att det är väldigt få som följer denna rekommendation.

Hur har ni gjort, bytt vart annat år eller kör ni på tills ni får problem (som kanske inte inträffat)?

Vår bil har nu rullat 2900 mil men har passerat 2-års sträcket varför vi tänkte låta byta.

Brukar göra all service själv men har fått besked från en firma jag har stort förtroende för (som inte vågade utföra jobbet) att man kan få stora problem om det inte utförs korrekt (jag gissar på luft i systemet). Och då bilen är helintegrerad är det ju trångt som satan så jag skippar nog det egna mekandet denna gången.

Mvh!
// Niklas
Vi fick problem efter den servicen hos verkstaden. Körde 40 mil sedan stannade bilen med felkoder på växellådan,efter ett tag fick jag i växlarna,stannade för natten hos bekanta,på morgonen var bilen heldöd ,gick inte att starta motorn heller, en av de största handlarna i sverige hade inte tid att titta på den, ingen annan heller. Fick nys om en duktig Irakisk kille som kom till oss kopplade in datorn och sedan gick bilen perfekt,han konstaterade att de inte luftat lådan ordentligt.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi fick problem efter den servicen hos verkstaden. Körde 40 mil sedan stannade bilen med felkoder på växellådan,efter ett tag fick jag i växlarna,stannade för natten hos bekanta,på morgonen var bilen heldöd ,gick inte att starta motorn heller, en av de största handlarna i sverige hade inte tid att titta på den, ingen annan heller. Fick nys om en duktig Irakisk kille som kom till oss kopplade in datorn och sedan gick bilen perfekt,han konstaterade att de inte luftat lådan ordentligt.
Tråkigt att ni fått problem efter service, uppenbarligen har verkstaden gjort ett uselt jobb om man lyckats få in luft i systemet,det är samma princip som när man byter vätska till bromsarna dvs. låt aldrig behållaren med vätska bli tom, jag har gjort jobbet själv på min bil inga problem med luft.
Har verkstaden bytt olja i robotdelen också är det nog bäst att ni kontrollerar nivå på oljan.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Ja det var det jag menade. Bromsvätska är de flesta fall hydroskopisk dvs att den dra åt sig vatten. Rost/korrosion som kommer i ett broms/kopplings system inifrån kommer på kolvar och cylindrar, rost utifrån brukar mest vara skadligt för hydraulrör, om dom är gjorda i stål.
När vätskan blir gammal så har den i värsta fall tagit upp så mycket vatten att när man bromsar mycket, tex i en utförsbacke så överförs värmen från skiva/belägg till kolv/cylinder och sedan till vätskan och vattnet i vätskan kokar. Det är när vattnet kokar som det bildas luft i systemet och bromsverkan försvinner och olyckan kan var framme. Detta problem har man ju inte i ett hydraulsystem för kopplingen eller växelmanövreringen, utan att vara någon expert på just dessa så kan man nog säga att där är det nog mest rost problem, smuts i vätskan som kan klägga i hop och försämra funktionen kanske främst i växelmanövreringen och att vätskan kan förlora den lilla smörjförmåga som den har.
Hej, jamen "VI" som allra helst smyger fram, & motorbromsar, ( hur man gör fråga) då skivorna varar " länge", jag vet allt skall cyklas!!!
Jo "Automat"!
'
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Sv: Byte hydraulvätska robotlåda

Ganska enkelt att byta själv skaffa en sugspruta och en passande slang samt rätt olja hos Fiat samt rätt typ av bromsvätska ( ja det är bromsvätska till kopplingscylindern) sug ur hydrauloljan ur behållaren fyll på ny olja,kör några dagar och gör om så har man bytt all olja och inga problem med luft. Gör rent sugsprutan och gör likadant på kopplingscylindern. :)
Hej, jag skall beställa bromsvätskan/olja men blir lite förvirrad av att ni kallar den Bromsvätska och hydralolja vilket är det?
någon visar bild på Hydralolja för automatlåda vilket det inte är eller?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag skall beställa bromsvätskan/olja men blir lite förvirrad av att ni kallar den Bromsvätska och hydralolja vilket är det?
någon visar bild på Hydralolja för automatlåda vilket det inte är eller?
Hej, det som STANTON skrev inom parentesen om bromsolja är separerat från resten av texten men kanske gick ihop för mycket.
Det handlar om två olika oljor/vätskor.

-Till kopplingen skall det vara samma vätska som till bromssystemet i en bil... kallad bromsolja i allmänhet, men är egentligen ingen olja utan en tillverkad bromsvätska. (Även bromsar/kopplingar är ju ett slags hydraulsystem med sin bromsvätska som tål rätt hög värme som en av egenskaperna.)

-Till hydraulsystemet/växlingsroboten skall det vara samma olja som använts till automatlådor som är en specialolja och även funkar som hydraulolja. Den brukar även ofta användas i servostyrningen i bilar som just hydraulolja. Den är nästan alltid röd till färgen.

Det som gör att man skall köpa rätt av båda sorterna är att liksom med motorolja så finns det olika specificeringar på även dessa.
Så det handlar om att få bromsvätska och hydraul/automatlådeolja med rätt spec till robotlådan.

Biltillverkarna hänvisar då ofta till ett visst fabrikat och benämningen/koden till vätskan/oljan. Det kan vara enklast att köpa just det som rekommenderas, men egentligen är det bara för att få sälja sitt eget ofta udda fabrikat dyrt över disk.

I princip alla fabrikat har motsvarande vätska/olja i sitt utbud med samma siffror, Dot nr., benämning m.m. Men som sagt det kan vara enklast att köpa det rekommenderade fabrikatet i alla fall när det finns garantier kvar på bilen så slipper man hamna i dispyt om de försöker skylla på att fel vätska/olja har används även om det är precis rätt men av annat fabrikat.

ATF DEXTRON III (tre) till hydraulsystemet är en tämligen vanlig (simpel) automatlådeolja..........
Och den nedre till kopplingen, bromsvätskan DOT 4 är en tämligen vanlig (simpel) "bromsolja".
(Båda sorterna finns, och säkert helt dugliga även i flaskor det står Biltema på.)

Robotlåda olja.JPG

Hoppas jag inte rörde till det mer med min "förklaring"

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Tråkigt att ni fått problem efter service, uppenbarligen har verkstaden gjort ett uselt jobb om man lyckats få in luft i systemet,det är samma princip som när man byter vätska till bromsarna dvs. låt aldrig behållaren med vätska bli tom, jag har gjort jobbet själv på min bil inga problem med luft.
Har verkstaden bytt olja i robotdelen också är det nog bäst att ni kontrollerar nivå på oljan.
Det var roboten man bytt olja i
 

villyhansen

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Vindeln
HBK-Nr
34083
Medlemskap
2022
Hej!

I Fiats dokumentation står skrivet att hydraulvätska skall bytas i robotlådan antingen vart annat år eller vid 9000 mil.

När jag kontaktar en auktoriserad Fiatverkstad, som också servar husbilar, blir man lite förvånad och säger att man aldrig gjort jobbet tidigare.

Andra bilfirmor jag pratat med visar också en förvåning även om ingen av dem uttrycker att det är onödigt så får man ändå en känsla av att det är väldigt få som följer denna rekommendation.

Hur har ni gjort, bytt vart annat år eller kör ni på tills ni får problem (som kanske inte inträffat)?

Vår bil har nu rullat 2900 mil men har passerat 2-års sträcket varför vi tänkte låta byta.

Brukar göra all service själv men har fått besked från en firma jag har stort förtroende för (som inte vågade utföra jobbet) att man kan få stora problem om det inte utförs korrekt (jag gissar på luft i systemet). Och då bilen är helintegrerad är det ju trångt som satan så jag skippar nog det egna mekandet denna gången.

Mvh!
// Niklas
Denna servicefirma verkar ha ytterst begränsade kunskaper om "husbil på bilchassi". Serviceboken och garantivillkor skall styra.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag kom ihåg en riktigt bra tråd.

 
Toppen