• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byte halvljuslampa Renault Master -05?

ThePirate

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2025
Hej,

någon hade en beskrivning om hur man skruvar av grillen o tar loss strålkastarna,
försöker byta glödlampan på ena sidan(har tänkt ta båda) men håller på o bli tokig, så svårt är det o komma åt...

Hade länken en gång, men slarvat bort den.:swoon: .hittar någon igen den, har sökt på master men tusan, var var den nu....

/Kaj

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Byte halvljuslampa Renault Master -05?

Byt båda samtidigt.

Man skruvar loss de skruvar man ser uppifrån på grillen samt några i själva strålkastaren. Sen sitter det hela ihop i ett par stift som man lossar försiktigt.

Jag tar några foto och lägger in lite pilar när jag kommer hem.

Bo Blomdahl

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
7301
Medlemskap
2025

Hade visserligen hjälp på verkstad att byta på min Renault 05, man lossade bara kåpan bak på strålkastaren och kom då åt lampan

Bo B

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jag har tjocka gamla fingrar så jag gör såhär:

Klicka på bilderna så blir de större

bl1.jpg
Ta fram en Torx TX 30 bits

bl2.jpg
Jag lossar på 8 skruvar varav hälften är i bild. 1 min.

bl3.jpg
Lossa den övre klacken i grillen från strålkastarhuset.

bl4.jpg
Lossa en av strålkastarens två skruvar

bl5.jpg
Lossa den andra.

bl6.jpg
Byt lampor enligt instruktion. (Jag brukar byta parvis)

ThePirate

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2025

Oj Oj Oj Kenth, vilken bra anvisning, slår ju t.o.m Hayne´s. :spinny:

Tusen tack, imorrn blir det till o byta, lite mörkt i Luleå just nu:D!

Hälsningar// Kaj

Senast ändrad:

ThePirate

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2025

Dethleffskvalite, jag sökte ditt inlägg som jag hade länken till tidigare, men hittade inte igen den...:(tack i alla fall, nu har alla Renault-ägare 2 beskrivningar som lär behövas förr eller senare, trångt som det är i strålkastarhusen.

Mvh// Kaj

Senast ändrad:
F

F.d. 27074

Guest

Dethleffskvalite, jag sökte ditt inlägg som jag hade länken till tidigare, men hittade inte igen den...:(tack i alla fall, nu har alla Renault-ägare 2 beskrivningar som lär behövas förr eller senare, trångt som det är i strålkastarhusen.

Mvh// Kaj

ÖÖ verktyg???

Man vrider loss täcklocket och sen pillar loss fjädrarna, låspigg i ovankant, tryck in och utåt, sen ska H7 sitta med piggen uppåt, hur lätt som helst, byter väll ett par i månaden utan nå verktyg

ThePirate

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2025

Jadå, fick ju loss lampj-ln på det sättet, men har noll fingerkänsla i o sätta i den nya, samma när jag skulle byta lampor på min S80-01, fjäderkonstruktionen är urkass, kan säga bara att "det var bättre förr" med H4orna...:twitcy:

Toppen