• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av yttre drivaxeldamask.

F

F.d. 53268

Guest
Hej!
Har en skada på yttre drivaxeldamask, jag har köpt en ny på Mekonomen, tänkte först beställa en universal som går att byta utan att demontera axeln. Detta blev jag dock kraftigt avrådd från då de inte håller.

Har därför en damask i min hand som kräver demontering av drivaxeln. Är det någon ute på detta fantastiska forum som gjort detta själv och vet hur går man tillväga för att demontera axeln?

/ Fredrik
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Byte av yttre drivaxeldamask.

Nu vet jag inte vad du har för bil, men de bilar jag bytt knutar och damask på har haft en låsring som håller fast axeln i differentialdrevet.
Ett kraftigt slag (utåt) på knuten, helst med en sk draghammare får då axeln att lossna.
OBS rengör knuten noga (kliniskt ren) och pressa i specialfett annars håller den inte länge om det kommit skit i den.
(Låt bli att svänga så håller damasken längre)
:twitcy:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Byte av yttre drivaxeldamask.

Glömde säga att det kommer förmodligen att rinna ut lite växellådsolja när axeln dras ur, så ha lite i reserv. Var även försiktig så du inte skadar packpoxen för axeln när du drar ut den. En god idé är att byta packboxen samtidigt.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Byte av yttre drivaxeldamask.

Du skall inte behöva lossa axeln inne vi dväxellådan utan du har bilen stående på marken .

Lossar den stora centrumbulten i navet/drivknuten men bara 1 varv .

Lossa hjulbultarna 1varv .

Hissa upp bilen och PALLA UNDER DEN !! Så den inte riskerar ramla ner .

Plocka bort hjulet .

Lossa centrumbulten .

I en del fall där man kan lossa stötdämparen/fjäderbenet så kan man sedan vinkla ner navet annars så kan man få lossa på bulten som är i den undre länkarmen .

När du fått loss så du kan dra ur drivknuten från navet så kan du strippa bort den trasiga damasken och göra rent så du ser den spårryttaren som sitter på baksidan/halvvägs inuti knuten och den skall pressas isär för att den ligger i ett spår i axeln .

Ryck inte för mycket så att du får ur axeln ur lådan .

När du fått bort knuten så gör rent och montera på damasken och på med fett .

montering i omvändordning .

OBS !!! Har du ABS bromsar så akta så du inte ändrar givarens placeringen in/ut för då är det risk att du får börja justera in den sen också .

Tar du i för hårt så kan det bli så här ( du ser att en flis ha lossat från knuten ):
 

Bilagor

  • drivknut-audi.JPG
    drivknut-audi.JPG
    197,9 KB · Visningar: 22
Toppen