• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av taklucka..

F

F.d. 24351

Guest
Jag skall byta tacklucka på bilen och jag var inne på en firma för att köpa tätmassa/lim och fick då TEKTON MS 40 Seam (konstruktions lim och fog)
IMEX AB - MS - 40 Seam
Skulle vara det bästa som finns och det ända dom själva använde.

Är det någon som använt detta? Stelnar det eller kommer det att vara segt hela tiden?

Varför jag frågar är för att när jag bytte en annan taklucka förra året så fick jag också det bästa som fanns...(annan affär) med resultat att den tätmassan stelnade och sprack:(, så jag fick läckage för 2 veckor sedan.

Buhring
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Byte av taklucka..

Bästa som finns används av de flesta firmorna som reparerar husbilar,dyrt och kletigt men bra,stelnar och är jättebra,men det spricker inte det bästa som finns ,har använt det mycket till plåtar som jag bytt,
Hälsningar Yngve
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Byte av taklucka..

Har inte tätat något i hubilsvärlden men fram till för fyra år sedan haft båtar som arbetsredskap.
På båtar tätar man genomföringar med sika, tror hela namnet är sikaflex.
Har aldrig varit med om att det torkat eller givit upphov till läckor
 
F

F.d. 24351

Guest
Sv: Byte av taklucka..

Hej igen,

Man vill ju inte att det stelnar för då blir det ju svårt att få bort om man behöver byta tacklucka i framtiden, eller?

Buhring
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byte av taklucka..

Hejsan, vanlig Butyltätning brukar väl vara det vanligaste till att täta takluckor m.m. med när man inte behöver limma fast något. Det funkar bra och håller tätt länge utan att stelna, och dessutom går det att demontera efter några år utan att man behöver bryta sönder det mesta för att få loss det.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 24351

Guest
Sv: Byte av taklucka..

Hej,

Luckan jag bytte förra året tätade jag med en svart tub från Bostik kommer inte ihåg vad den hette men den sprack med följd att det läckte in så den tänker jag inte använda.
Är det någon som provat Biltemas butyltätning?
Någon som har tips på något bra märke?

Buhring
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Byte av taklucka..

Bostic har lancerat ett nytt bultyl lim sam man kan använda under vatten
15kg per Cm2 klarar det att limma 50% elestisitet. Finns i vitt, svart, grått, och brunt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byte av taklucka..

Hej,

Luckan jag bytte förra året tätade jag med en svart tub från Bostik kommer inte ihåg vad den hette men den sprack med följd att det läckte in så den tänker jag inte använda.
Är det någon som provat Biltemas butyltätning?
Någon som har tips på något bra märke?

Buhring
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, vi monterade fyra nya takluckor på en kompis bil med Biltemas butyltätning, så vill du ha svar från mig så får du vänta några år :D. Jag har inte hört någon som klagat på deras butyl än. Men butyl finns ju i de flesta tillverkares utbud så det kanske kan vara idé att det står något "fint" märke på tuben, men kanske man bara betalar för namnet..... Vem vet ??

JANKRO.
 
Toppen