• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av kamrem o vattenpump .

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
För min del så känns det som man blir lurad på pengar på varje verstad i Sverige. Jag ska ju inte klaga som är i Spanien på vinterhalvåret och kan serva allt där. Bytte kamrem ifjol ,ca 4000:-. Var inne för en vecka sen hos Fiat och bytte bromsolja samt broms och hydraulolja till robotlådan, 130 euro,visserligen inga marmorgolv och inga fönster överhuvudtaget,men ändå ett bra jobb. Ska någon dag framöver in till Alde här nere för byte av glykol, fått pris 4000:- Tror det blir billigare härnere,förhoppningsvis. Så antagligen tjänar verkstäderna grova pengar på all denna service. Det var som Fiatverkstan sa vid byte av kamremmen då jag tog upp frågan om vattenpumpen, är det något fel på pumpen. Nä inte vad jag vet,sa jag. Då titta han lite konstigt på mig och fråga,varför ska du då byta den.
Han menade att detta bytande bara för att man ska passa på när remmen är borta bara blir så mycket dyrare för kunden.
Så jag kör på med att Fiat här nere får sköta bilen,samtidigt som man kan lägga sparade pengar på andra nöjen.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Detta med priser på standard jobb verkar vara rena skojar branchen det skulle verkligen behövas en genomgång vad får man för pengarna
hos dessa fantastiska verkstäder.
Kamremsats med vattenpump kostar hos autodoc SKF 2446 kr inkl moms och frakt finns även andra fabrikat till betydligt lägre pris
lägg till 4 timmar a 1500kr ganska högt pris för en vanlig verkstad slutsumma ca 8500kr detta är max vad ett kamremsbyte med vatten pump borde kosta.
Om den verkstad jag använt är "vanlig" kan man konstatera att verkstädernas priser på delar är betydligt högre än Autodocs, på exakt samma delar. Ungefär det dubbla i mitt fall.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om den verkstad jag använt är "vanlig" kan man konstatera att verkstädernas priser på delar är betydligt högre än Autodocs, på exakt samma delar. Ungefär det dubbla i mitt fall.
Det stämmer nog, verkstäderna betalar normalt bruttopris minus en rabatt för sin hantering av produkterna. Autodoc har ett redan ett lägre rabatterat pris på grund av direktförsäljningen till slutkonsument. Man hoppar alltså över verkstadens marginal på delarna. Om verkstaden inte tar ut marginal på delarna får dom förmodligen höja timpriset eller antal debiterade timmar.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
515
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Det stämmer nog, verkstäderna betalar normalt bruttopris minus en rabatt för sin hantering av produkterna. Autodoc har ett redan ett lägre rabatterat pris på grund av direktförsäljningen till slutkonsument. Man hoppar alltså över verkstadens marginal på delarna. Om verkstaden inte tar ut marginal på delarna får dom förmodligen höja timpriset eller antal debiterade timmar.
Hur är det med de delar som Mekonomen och AD Bildelar säljer till verkstäder? När jag började meka med bilar som hobbymekaniker för 40-50 år sedan......Var ju dessa mycket billigare än märkesverkstäderna. Numera är det ofta nästan samma priser medan Autodoc, Trodo och Biltema är de billiga. Ofta får man ju märkesvaror på exempelvis filter och bromsdelar av de båda förra medan Biltema har sitt namn på grejerna till samma pris. Jag har vid något tillfälle haft med egna delar vid jobb utförda på märkesverkstad och det har inte varit några problem eller gnäll bara en kommentar att man då inte lämnar garanti på delarna och så har det stått på fakturan att " kund har egna delar".
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hur är det med de delar som Mekonomen och AD Bildelar säljer till verkstäder? När jag började meka med bilar som hobbymekaniker för 40-50 år sedan......Var ju dessa mycket billigare än märkesverkstäderna. Numera är det ofta nästan samma priser medan Autodoc, Trodo och Biltema är de billiga. Ofta får man ju märkesvaror på exempelvis filter och bromsdelar av de båda förra medan Biltema har sitt namn på grejerna till samma pris. Jag har vid något tillfälle haft med egna delar vid jobb utförda på märkesverkstad och det har inte varit några problem eller gnäll bara en kommentar att man då inte lämnar garanti på delarna och så har det stått på fakturan att " kund har egna delar".
Det är ju snällt av verkstaden, men de måste ju lämna garanti på arbetet, och vid eventuella problem med "kundens egna delar" lär dom få jobba gratis med att byta de felaktiga delarna, eftersom de inte kan kräva kundens leverantör på ersättning för arbetet. Så efter ett större sådant fall, t.ex.
en felaktig koppling lär dom nog sluta med att ta emot "kundens egna delar"
När det gäller delarna så säljer ju Autodoc och Trodo i huvudsak märkesdelar där man vet vad man betalar för, däremot Biltema är ju en Private Brand leverantör som bara har produkter under eget märke, det betyder att du aldrig vet vad det är du får i förpackningarna, hela syftet med Private Brand är ju att kunna handla upp där det är billigast för att göra bästa möjliga förtjänst. Under samma artikelnummer kan du ju över tid få produkter från helt olika tillverkare med olika kvalitet, det kan du aldrig avgöra som konsument. Sedan är ju ofta utförandet enklare än märkesprodukterna, man kan ju beställa delar i olika kvalitetet från producenterna, där OEM är högst och sedan en fallande skala med enklare produkter/kvalitet beroende på pris! En sak är i varje fall säkert, Biltema köper aldrig OEM-kvalitet.
 
Senast ändrad:

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Det är ju snällt av verkstaden, men de måste ju lämna garanti på arbetet, och vid eventuella problem med "kundens egna delar" lär dom få jobba gratis med att byta de felaktiga delarna, eftersom de inte kan kräva kundens leverantör på ersättning för arbetet. Så efter ett större sådant fall, t.ex.
en felaktig koppling lär dom nog sluta med att ta emot "kundens egna delar"
När det gäller delarna så säljer ju Autodoc och Trodo i huvudsak märkesdelar där man vet vad man betalar för, däremot Biltema är ju en Private Brand leverantör so bara har produkter under eget märke, det betyder att du aldrig vet vad det är du får i förpackningarna, hela syftet med Private Brand är ju att kunna handla upp där det är billigast för att göra bästa möjliga förtjänst. Under samma artikelnummer kan du ju över tid få produkter från helt olika tillverkare med olika kvalitet, det kan du aldrig avgöra som konsument. Sedan är ju ofta utförandet enklare än märkesprodukterna, man kan ju beställa delar i olika kvalitetet från producenterna, där OEM är högst och sedan en fallande skala med enklare produkter/kvalitet beroende på pris! En sak är i varje fall säkert, Biltema köper aldrig OEM-kvalitet.
Tanken att det skulle vara till verkstadens nackdel att montera kundens delar är väl en missuppfattning.
Om kunden står för delarna är det ju kundens ansvar/problem om delarna inte fungerar. Verkstaden tar betalt för sitt arbete och endast om arbetet är dåligt utfört innebär det ett "problem" för verkstaden.
Det är väl en tanke man som kund bör ha att inte komma med "vilka delar som helst" (billiga) då man själv ansvarar för delarna.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tanken att det skulle vara till verkstadens nackdel att montera kundens delar är väl en missuppfattning.
Om kunden står för delarna är det ju kundens ansvar/problem om delarna inte fungerar. Verkstaden tar betalt för sitt arbete och endast om arbetet är dåligt utfört innebär det ett "problem" för verkstaden.
Det är väl en tanke man som kund bör ha att inte komma med "vilka delar som helst" (billiga) då man själv ansvarar för delarna.
Tyvärr är ju ett garantifall oftast inte så enkelt, om vi tar kopplingen i mitt exempel så kan man ju lätt hamna i en diskussion om hur felet har uppstått, endast genom en felaktig produkt, eller endast genom felaktig montering, och alla varianter däremellan.
Senast när fakturan på ytterligare typ 15.000 för nedmontering, byte av ytterligare en koppling och återmontering av växellådan hamnar på bilägarens bord finns det stor risk att en sådan diskussion uppstår. Jag har en ganska stor del av mitt liv drivit en serviceverkstad för maskiner av olika sorter, inte bilar tack och lov, och kreativiteten hos såväl leverantörer som kunder är mycket stor när det kommer till större summor pengar, ibland småpengar också. Jag skulle aldrig, om jag drev en bilverkstad eller annan typ av verkstad låta kunderna komma bärande på delar som du inte har koll på hur kvaliteten är eller var de är inköpta, och sedan behöva ta ansvaret för att bilen/maskinen ändå fungerar.
 
Senast ändrad:

Per.S

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35990
Medlemskap
2024
Tyvärr är ju ett garantifall oftast inte så enkelt, om vi tar kopplingen i mitt exempel så kan man ju lätt hamna i en diskussion om hur felet har uppstått, endast genom en felaktig produkt, eller endast genom felaktig montering, och alla varianter däremellan.
Senast när fakturan på ytterligare typ 15.000 för nedmontering, byte av ytterligare en koppling och återmontering av växellådan hamnar på bilägarens bord finns det stor risk att en sådan diskussion uppstår. Jag har en ganska stor del av mitt liv drivit en serviceverkstad för
maskiner av olika sorter, inte bilar tack och lov, och kreativiteten hos såväl leverantörer som kunder är mycket stor när det kommer till större summor pengar, ibland småpengar också. Jag skulle aldrig, om jag drev en bilverkstad eller annan typ av verkstad låta kunderna komma
bärande på delarna som du inte har koll på hur kvaliteten är eller var de är inköpta, och sedan behöva ta ansvaret för att bilen/maskinen ändå fungerar.
Jag håller med dig att bevisfrågan om vad som "gått fel" kan vara en dum risk att ta, för en verkstad.
Är det materialfel eller monteringsfel?
Som kund tar man en risk om delen är undermålig.
Det blir onekligen enklare om verkstaden inte accepterar kundens delar utan bara lämnar garanti för delar som verkstaden själv införskaffat.
Vad jag pekar på är att det inte är verkstadens ansvar om kundens delar är undermåliga.
 

Nicklas o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Björsäter
HBK-Nr
33907
Medlemskap
2024
vi skriver på kvittot/fakturan att kunden har egna delar och ingen garanti lämnas på detta
och kunden får ta kostnaden en gång till om något händer
Plus ca 10% mer för jobbet
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag håller med dig att bevisfrågan om vad som "gått fel" kan vara en dum risk att ta, för en verkstad.
Är det materialfel eller monteringsfel?
Som kund tar man en risk om delen är undermålig.
Det blir onekligen enklare om verkstaden inte accepterar kundens delar utan bara lämnar garanti för delar som verkstaden själv införskaffat.
Vad jag pekar på är att det inte är verkstadens ansvar om kundens delar är undermåliga.
Håller helt med om att det inte är verkstadens ansvar, men med de möjligheter det idag finns att svartmåla en verksamhet, rättvist eller ej,
är det en risk som inte är värd att ta för verkstaden/verksamheten enligt mej.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det stämmer nog, verkstäderna betalar normalt bruttopris minus en rabatt för sin hantering av produkterna. Autodoc har ett redan ett lägre rabatterat pris på grund av direktförsäljningen till slutkonsument. Man hoppar alltså över verkstadens marginal på delarna. Om verkstaden inte tar ut marginal på delarna får dom förmodligen höja timpriset eller antal debiterade timmar.
Du menar att företaget ska göra en "Bravida"?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
vi skriver på kvittot/fakturan att kunden har egna delar och ingen garanti lämnas på detta
och kunden får ta kostnaden en gång till om något händer
Plus ca 10% mer för jobbet
Det verkar konstigt, bilverkstäder brukar ju gå efter original arbetstider, låt säga 100 punkter. Debiterar ni 110 punkter för jobbet? då skulle ju aldrig jag lämna in bilen hos er. Jag brukar fråga vad verkstaden tar i timmen, normalt har jag redan kollat upp vad tidsdebiteringen är enligt service på märkesverkstad. Skulle en icke märkesverkstad ta en högre timdebitering så tackar jag för mig. Tyvärr så är det billigare att åka utomlands för att serva bilen och jag tror att de svenska verkstäderna kommer att märka detta när de som börjar bli äldre slutar att köra. Som exempel kan jag nämna att det blev billigare för mig att serva min Audi i Tyskland även om jag räknade hotellövernattning och resekostnader och då var det på en VAG verkstad.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nej, verkligen inte, men får dom inte tjäna på delarna, måste pengarna in på annat sätt, det är ju företag och ingen välgörenhetsorganisation. ;)
Måste man tjäna på delarna så är något fel. Nu har ju bla AD sänkt verkstadsrabatterna så hur gör verkstäderna nu då :)
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Vem skall betala arbetskostnaden för garantijobb som beror på att monterade delar fallerat? Kanske att prispåslaget på delarna utgör ett bidrag till detta.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det verkar konstigt, bilverkstäder brukar ju gå efter original arbetstider, låt säga 100 punkter. Debiterar ni 110 punkter för jobbet? då skulle ju aldrig jag lämna in bilen hos er. Jag brukar fråga vad verkstaden tar i timmen, normalt har jag redan kollat upp vad tidsdebiteringen är enligt service på märkesverkstad. Skulle en icke märkesverkstad ta en högre timdebitering så tackar jag för mig. Tyvärr så är det billigare att åka utomlands för att serva bilen och jag tror att de svenska verkstäderna kommer att märka detta när de som börjar bli äldre slutar att köra. Som exempel kan jag nämna att det blev billigare för mig att serva min Audi i Tyskland även om jag räknade hotellövernattning och resekostnader och då var det på en VAG verkstad.
Det är väl bara märkesverkstäder och större verkstäder som gör det? det är också därför dom ofta blir så dyra, dom staplar olika operationer på varandra som egentligen griper i varandra och innehåller delvis samma moment. Mindre verkstäder ger pris efter erfarenhet hos ägare/verkmästare och kommer oftast till betydligt förmånligare tidsåtgång.
 
Toppen