• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av damasker på drivknutar

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har tänkt byta yttre & inre damasker på drivaxlarna på min Ducato -91. Finns det någon som har erfarenhet av detta & i stora drag kan beskriva hur man går till väga?

Bennie
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Byte av damasker på drivknutar

Gjorde det nyss på en 04:a och det kräver viss vana annars lämna in. Demontering av som sagt drivaxlar och upphängningar och ny olja i lådan eftersom den rinner ut på växellådssidan. Sen är en press nödvändig att ha tillgång till men det finns säkert världsmästare även på detta ingrepp i klubben.
Du får gärna slå en signal för instruktion.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
532
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Byte av damasker på drivknutar

Bytte på min 91. inte svårt. Lossa bultarna som håller navet mot fjäderbenet. bryt loss inre knuten med brytjärn, sitter med snäppring inne ilådan. In med rubbet till et stort skruvstycke, slå ut axeln, (behövde ingen press) byt damasker. Varning tappa inte inre knutens rullar med nållager. Naturligsvis byter du oljan i lådan samtidigt.
Köpte delarna hos Axel-augustin.
Fick fel delar först damasker till Fiat brava som jagvhar kvar, gratis om nån begöver dom.

Jägarn:spinny:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byte av damasker på drivknutar

Hej, konstruktionen på en låda från -91 är inte lika som de nyare lådorna, så oljan rinner inte ur den, för tätningen vid drivaxlarna är mot en fläns och inte direkt mot axeln.
Men det kan vara stor idé att ändå tömma oljan och byta tätningarna/simmerringarna när allt ändå är borta om man inte vet när de sist byttes. Det kan också vara idé att byta stödlagret på den långa högra drivaxeln, om det finns.

Om du klickar på länken så kommer du till en äldre tråd som beskriver en variant av hur du enklast bär dig åt med yttre vänstra damasken.
Om du vill, och väntar tills i Måndag kväll så kan jag skriva en ny step by step beskrivning åt dig för båda sidor och båda damaskerna, med kanske minst arbete :) ???

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/689936

M.v.h. JANKRO.

Ps. Jag såg att Jägarn han före med lite tillägg, och ingen press skall behövas om allt är ok.
 
Senast ändrad:

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Byte av damasker på drivknutar

Jag pratade med vår lokala bilmek för så där ett år sedan om gummidamasker som man kränger över yttre drivknuten utan att demontera knuten från axeln. Han hade ett speciellt verktyg (pneumatiskt) som utvidgade så att gummit gick att trä över. Han sa sig ha bytt ett flertal, dock inte på Fiat, och hade inte fått några returjobb på 3 eller 4 år. Det var tydligen en svensk uppfinning, troligen patenterad. Det är alltså inte de delbara som man limmar ihop, utan det är gummit som är extra flexibelt.
Jag har naturligtvis ingen egen erfarenhet av dessa damasker men det låter ju arbetsbesparande.
Biltema har tygligen en variant Drivknutsdamask - Biltema
och även verktyget Monteringsverktyg för drivknutsdamask - Biltema

// Göte J
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byte av damasker på drivknutar

Jag har tänkt byta yttre & inre damasker på drivaxlarna på min Ducato -91. Finns det någon som har erfarenhet av detta & i stora drag kan beskriva hur man går till väga?
Bennie
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej igen, det finns fler varianter av var man delar på enheterna, men här har du en variant som funkar utan att lossa allt för mycket från själva bilen.
Jag fuskar, kopierar och ändrar lite på det jag skrivit vid tidigare tillfällen :oops:.



Om jag försöker komma ihåg så blir det ungefär så här.

Centrummuttern måste lossas först för den sitter utav bara h...... 50kgm.

Försök att få bort centrumkåpan, om det inte går med fälgen på, ta bort hjulen, ta bort kåpan. Slipa till något så du kan slå ut de inslagna låsningarna på muttern (brukar vara två). Sätt dit hjulen igen.

Ta ett långt skaft med 3/4" eller 1" fyrkant och en hylsa (41 tror jag).

Ta ett 1 meters rör eller något som extra förlängning, och låt någon trycka på bromsen samtidigt som du lossar, så brukar det släppa.
Det är vanlig högergänga på båda sidor.

Hissa upp bilen och häng den i karossen

Bort med hjulen.

Lossa hållarna till bromsslangarna från MacPhersonbenet.

Lossa bromsoken och häng upp dem i karossen.

Lossa styr P-ändarnas konor.

Det är för det mesta lättare att lossa de fyra bultarna till styrspindelns fästplatta i stället för att försöka lossa muttern och konan och kanske kvadda gummiskydden till dem.

Bänd ner länkarmen och dra ut navet/MacPhersonbenet tills drivaxelns splines är fria.

Håll lite ordning på drivaxlarna så inte den inre knuten dras itur för mycket. (Ingen katastrof), särskillt inte när man ändå skall byta alla damasker.

På vänstersidan så sitter drivaxeln fast i lådan med en snäppring. Ta helst en sådandär U-klyka, men även en mindre kofot eller något annat lämpligt bakom inre knuten och mot en av skruvskallarna som håller lagerlocket på lådan, och en bestämd knyck brukar få ringen att släppa så splinesen går att dra ut.

På högersidan så skall man lossa muttrarna till de två klämmorna som håller stödlagret i sin hållare -röda pilar-. Lossa inte hållaren för den sitter både med skruvarna och styrstift och spänner om man försöker ta bort den samtidigt. Den drivaxeln hålls på plats av stödlagret så det är bara att dra ut den för där saknas snäppring inne vid splinesen.
PICT0204-400.jpg



Det finns visst en del bilar som saknar stödlager har Bror A. påpekat, och då antar jag att det finns snäppring inne i lådan även på högersidan.

Skär sönder och ta bort de gamla yttre damaskerna så blir det enklare. Om ingen slarver har varit där tidigare så skall det finnas en vit plastring i lilländen på damaskerna, mellen axeln och gummit -grön pil-. Den bör man sätta dit igen för där luftas damasken lite när man svänger mycket.
Om damasken inte kan lufta lite så är det lätt att det blir undertryck i den efter ett tag och då skryngklar vecken ihop sig, och damasken brukar inte hålla så länge då.
PICT0183-400.jpg



Spänn fast drivaxeln i ett skruvstäd och slå till på yttre drivknuten. Även där sitter det en snäppring som släpper, och knuten går att dra bort från axeln.

Var lite försiktig med de inre knutarna för det är bara damasken som håller dem samman.

Det kan vara god idé att kolla stödlagret noga -grön pil-. Det är ett vanligt 2RS lager, men man måsta ha en ny spännring -rosa pil- som värms upp rejält och snabbt slås dit med en rörbit efter lagret.
Den gamla spännringen sitter så hårt att det är bara att slipa/skära av den vid demontering av lagret. Ny spännring finns hos Axel A. om man ändå skall handla mera delar där.
PICT0194-400.jpg



När du sätter dit de nya yttre damaskerna tänk på luftningen i lilländen.

O.B.S. Tänk också på att låsningen till spännbandet i storänden måste vara rätt mycket tillplattat för annars går det mot navets ursvarvning när man stoppar in knuten på plats igen. Kolla frigången när du stoppat in knuten så du inte får problem senare när allt sitter ihopskruvat.
PICT0184-400.jpg



Innan du stoppar tillbaka knuten kolla så packningen inne i hjulnavet som tätar mot knuten verkar hel och smörj den lite.
PICT0207-400.jpg



Om du köper "lite" dyrare damasker av fabrikat CDX från ex. Autoexperten så får du ny centrummutter och ny snäppring m.m. som kan vara lite enklare än att återanvända det gamla, fast det duger i.o.f. Men på köpet brukar man också få damasker med färskt gummi som håller länge.

Jag vill varna för nya damasker som säljs av en biltillbehörsfirma som börjar på M....... och ligger i gula pappkartonger.
Jag köpte nya där och efter två år så såg de ut så här.
PICT0152-400.jpg
PICT0153-400.jpg
Jag gnällde och skulle få nya på garantin, men jag betackade mig från att få samma, troligen 15 år gamla torra hyllvärmare en gång till. Kort sagt jä... sk..



Kolla upp att O-ringarna -gröna pilar- och även en plastring -blå pil- på den långa drivaxeln finns.
De tätar och hindrar fukt från att komma in i splinesen.
Smörj splinesen inne i lådan med rätt mycket Molybdenfett mot rost och slitage innan montering av axlarna.
Snäppringen på vänster drivaxel -rosa pil-.
PICT0197-400.jpg



Sedan är det bara att montera allt igen :p:.

Här syns att det inte finns mycket utrymme för spännbandets låsning -gul pil-.
PICT0229-400.jpg



När allt är borta så kan det även vara god idé att byta packboxarna/simmerringarna i lådan. Skaffa gärna sådana som har en "dammtunga" utåt, så själva tätningsläppen får lite extra skydd.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.826
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Byte av damasker på drivknutar

Jankro, en liten fundering, har alla de äldre bilarna den stora muttern 50mm? på drivaxeln, den som skall dras med 50 Kgm, på 230- bilarna är det bara Maxichassiet som har den om jag inte minns alldeles fel.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byte av damasker på drivknutar

Jankro, en liten fundering, har alla de äldre bilarna den stora muttern 50mm? på drivaxeln, den som skall dras med 50 Kgm, på 230- bilarna är det bara Maxichassiet som har den om jag inte minns alldeles fel.
-----------------------------------------------------------------------------------------

Hej Montreal. Muttern är bara 41m.m. (tror jag) och att den skall dras med 50kgm på de här äldre 280/290 bilarna har jag kollat flera gånger på flera ställen dessutom, för det verkar rätt kraftigt.
Men jag måste erkänna att jag aldrig har använt en momentnyckel för jag har ingen som räcker till.
De gånger jag gjort det så har den suttit fast så man tror att man drar åt fel håll innan den släpper, och med samma blodsmak har jag även dragit fast dem igen :D.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.826
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Byte av damasker på drivknutar

O.k. jag var bara nyfiken. Ett 3/4" drag och ett rör på en meter är de rätta redskapen för 50 Kgm, om man nästan lyfter sig själv, jag väger 80Kg, så bör det stämma ganska bra. :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byte av damasker på drivknutar

Montreal jag väger lite mindre så jag får lägga till en liten extra knyck på slutet för att komma upp till 50kgm :D :p:.

JANKRO.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Byte av damasker på drivknutar

Husker fra min ungdom med sommerjobber på bilverksted at vi sto på enden av drageren og gynget opp og ner til det løsnet på de værste boltene. Og drageren var forlenget med et rør. Ødela endel 1/2 toms dragere på den måten :D
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byte av damasker på drivknutar

Hej igen, ett litet tillägg bara för enkelhetens skull.

Det är lite struligt med breddmåtten på simmerringarna vid drivaxlarna om någon vill byta dem.
Originalen är 50x35 och 8 m.m. breda.
Om man skickar efter från Axel A. så får man 8 m.m. men utan dammtunga, och det duger gott i.o.f.
Om man köper nya här hemma på någon firma, och vill ha med dammtunga så är det jättesvårt (verkar det som) att få tag i 8 m.m.
Det är vanligt med 10 m.m. bredd. Det går men blir inte riktigt bra, för att man får då slå in packboxen onödigt långt om dammtungan skall hamna lagom in och i bra läge på hylsan till drivaxeln. (Det finns ingen stoppfläns när man slår in packboxen)
Så vid köp i Sverige med dammtunga så är det bättre att köpa en packbox som bara är 7 m.m. bred, och det är ett standardmått som är enklare att få tag i än 8 m.m. bred.

Vänster: 8 m.m. med dammtunga som är lite svårt att få tag på.
Mitten : 8 m.m. utan dammtunga som Axel A. levererar.
Höger : 7 m.m. med dammtunga som verkar enklast att fixa hemma i Sverige.
PICT0161-2-400.jpg


M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen