• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av bränsleslang, lufta diesel?

F

F.d. 30146

Guest
Hej igen!
Ursäkta att jag skriver på fel ställe, men jag får det inte att fungera under husdoktorn.
Fråga- måste man lufta systemet efter byte av bränsleslangar på en vanlig sugdiesel?
Jag måste byta pga sprickiga och torra slangar (alla slangar)
Vägkung med fru hälsar
Ps: Jag ska berätta mer om det första året med vår lilla och gamla husbil.
 

Uffe A-son

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Orsa
HBK-Nr
228
Medlemskap
2024
Sv: Byte av bränsleslang, lufta diesel?

På en sugdiesel måste du tyvärr lufta bränslefilter och lossa litegrann på nån ledning till spridarna,sen kan köra på startmotorn tills den startar och dra åt spridarrören igen.Hoppas att det funkar som jag beskrivit det./Uffe:yes::mcride:
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Byte av bränsleslang, lufta diesel?

Hej!

Det var väl det jag trodde, inget ska vara enkelt. Och jag som inte har ägt, än mindre skruvat med dieselmotorer, jag vet fan inte var spridarrören ska lossas någonstans, och inte vet jag hur de ser ut heller, och inte vet jag hur bränslefiltret luftas.

När jag väl börjar att prova luftningen vid spridarna, hur länge ska jag belasta startmotorn? Tills det kommer en stråle (ej luftblandad) diesel? Och hur vet jag att filtret är "färdigluftat"?
Finns det en "handpumpsfunktion" på dieselpumpen, och var hittar jag den?
Om det nu finns en handpumpsfunktion, räcker det då inte bara att pumpa upp diesel med den för att lufta systemet?

Har ingen rephandbok, så all hjälp uppskattas.

Det är alltså på min gamla Fiat från 89 som det gäller.

Mycket nybörjarfrågor blev det:msn_dontknow:
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Byte av bränsleslang, lufta diesel?

Byt slangar och pumpa efteråt på handpumpen så borde intye vara något problem.
Bytte på min -94 förra veckan och startade upp den utan luftning och det gick bra,
stannade engång men startade nästan genast på nytt !Undivik att varva motorn ,låt den gå på tomgång .Det gäller även vid bränslefilter byte !
Tom
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Byte av bränsleslang, lufta diesel?

Har du fått fart på motorn? Glöm det med att lufta spridarrören det behövs endast om du har haft dom demonterade(bortplockade) det du ska göra är att leta reda på handpumpen för diseloljan det är oftast en relativt stor ratt som man kan lossa för hand och när den är lossad så kan du pumpa med den och om du lossar på en förskruvning högst uppe på filtret och pumpar tills du får fram olja utan luftbubblor så drar du till den, och letar upp motsvarande plugg på insprutnings pumpen, upprepa förfarandet med denna. Sedan ska den gå att starta. Spridarrören har en backventilfunktion så där står alltid tryck i dom:
MVH Bjarne:mh4:
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Byte av bränsleslang, lufta diesel?

Du skulle ju byt slangarna för diseloljan om du lokaliserar den som kommer från tanken
så går den till handpumpen och från denna går sedan en ledning till filtret och från filtret går det en till insprutningspumpen, det kan även vara så att det går en ledning i retur till tank ( det skiljer lite på utförande) , luftningarna är oftast relativt små skruvar som man kan lossa med en rak skruvmejsel.
MVH Bjarne
:mh4:
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Byte av bränsleslang, lufta diesel?

Hej!

Det här forumet är det allra bästa, så tack alla ni som svarat. Jag återkommer när jag gjort lite andra små förbättringar på vår husbil, då ska jag berätta hur det gick.

PS: Frun hälsar också tack
 
Toppen