Sv: Byta vattenpump
Hejsan Vean, skall försöka att ge lite vägledning på ditt problem.
Hmm. Det finns ju två faktorer i ett system som står under tryck hela tiden, tryck och flöde.
Trycket i systemet bestäms ju av vad tryckvakten i i pumpen är instäld på, minimum för tillslag och maximum för frånslag. Trycket som är därimellan har du ju i ditt vattensystem hela tiden, och när du öppnar en kran så flödar vattnet ut med det trycket.
Om du skulle öppna en stor kran som kan släppa ut mera vatten per min. än vad pumpen har kapacitet till, då sjunker trycket i systemet när pumpen inte hinner leverera vattenmängden som kan gå ut genom kranen. Vattenflödet minskar och också strålens kraft/tryck.
Under förutsättning att den gamla pumpens 6L/min. räckte till, och den nya pumpen står inställd på samma min. och max. tryck som den gamla så får du inte bättre tryck i duschen med en ny pump.
Det gör inget alls om du stoppar dit en pump som kan ge några liter mer i minuten för det frestar inte mera på rören/slangarna utan förbättrar bara liter/min. marginalen om det skulle behövas.
Sedan trycket. För att få bättre tryck i duschen så behöver du högre tryck i systemet, om du dessutom skall ha längre slangar till utedusch så kan det dämpa kraften ännu mer.
Trycket bör kollas vad det var inställt på i gamla pumpen (om det syns).
Trycket går att justera på många pumpar.........
Men ju högre tryck, ju större risk för läckage i vattensystemet, så man får ha koll och titta om man ev. kan utläsa något maxtryck i en instr. bok eller en skylt.
Man har ju lite hjälp av hörseln vid ett ev. läckage. då startar pumpen ibland om vatten har läckt så trycket sjunker och pumpen skall kompensera för det.
Så, ja det går bra med en pump med högre L/min. kapacitet.
För bättre tryck i duschen så behöver du högre tryck i systemet än innan.
Byt pump, och kolla resultat och ev. justera trycket till angivet värde först för test. Det kan ju vara så att din gamla pump inte mådde bra en lång tid innan den dog

:.
Om det fortfarande är dåligt tryck i duschen, säskilt med längre duschslang så prova att höja trycket lite i taget (om det går att justera, fråga när du köper) men håll koll på rör, slangar och kopplingar så allt verkar ok. i så fall.
Hoppas det var till hjälp. M.v.h. JANKRO.