• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta vattenpump på Fiat 2.5D

F

F.d. 23487

Guest
Har monterat en ny generator, fick svetsa ett nytt fäste dock så hamnade det 4 mm fel så remmen gick lite snett. Tog en tripp på 80 mil till Öland o tebax ock sista milen så började det låta lite ojämt gnyende från pumpen. Svetsade ett nytt fäste som sitter rätt. Till min fråga. Nu när jag startar bilen ock kör en stund så har den slutat låta / gny. Har en ny pump. Skall man byta nu eller göra det till hösten , man måste lossa kamrem för att byta ock har aldrig meckat kamrem innan så vill inte riskera att inte få ihop det innan man åker. Vad tror ni ? Riskera att den skär i lagret eller att riskera att fördröja semestern ?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Byta vattenpump på Fiat 2.5D

En rem som går lite snett skadar inte en ny pump. Det som förstörs är remmen. Du kan ju prova att tillsätta vattenpumpssmörjning i kylvattnet Vattenpumpsmörjning - Biltema om dy tror att pumpen håller på att skära. Om det gnyr eller skriker från motorn är nog remmen det troliga felet om oljudet över huvud taget kommer därifrån.

Bennie
 
F

F.d. 23487

Guest
Sv: Byta vattenpump på Fiat 2.5D

Då skall jag kolla på det medlet. Förlåt skrev slarvigt. Har en ny köpt men ej monterat vattenpump , Pumpen som sitter är nog aldrig bytt så de är nog från 88 med 22 tusen mil i nacken.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Byta vattenpump på Fiat 2.5D

Kolla med smörjan, den kan få pumpen att tystna. Om inte pumpen läcker så är den OK. Bäst är att byta pumpen på samma gång som man byter kamrem eftersom arbetet är det samma.


Bennie
 
F

F.d. 23487

Guest
Sv: Byta vattenpump på Fiat 2.5D

Pumpen läcker inte o kamrern byttes när jag köpte bilen 2012 så det blir nog byte om några år tack för infon nu är det bara stt lämna tebax pumpen ock testa medlet. :)
 
Toppen