• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta värmare från gas till diesel

Gösen

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Österåker
HBK-Nr
27088
Medlemskap
2024
Vi har i vår husbil från 2021 (KABE Affinity) en standardmonterad gasoldriven värmare (Truma Combi 6E). Fungerar jättebra men tyvärr tar ju gasolen snabbt slut nu på vintern vilket ger en del arbete med dels att skifta flaska men även att söka upp ett ställe som kan byta in eller fylla upp den tomma flaskan. Något vi inte riktigt gillar. Vi är också vana med dieselvärmare från vår förra husbil vilket gav oss mycket mera frihet.

Därför har tanken väckts att byta till dieseldriven värmare och då skulle troligen en Truma Combi 6DE passa väldigt bra. Samma mått och funktioner, även instrument är samma så bytet skulle inte synas. Kanske hörs dieselvarianten lite mera och luktar lite om vinden ligger på från ”fel” håll.

Naturligtvis krävs det en hel del arbete med bytet och inkoppling av diesel som drivmedel. Inget jag skulle göra själv så därför undrar jag om det dels är överhuvudtaget möjligt och dels om det är ekonomiskt försvarbart? Alternativet finns också att byta hela husbilen till en likadan fast då helt ny och med Truma Combi 6DE originalmonterad.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Du får en lägre bränslekostnad för värmaren, men fortfarande mer än halva kostnaden för gasol. Så du får nog köra väldigt länge med värmaren innan bytet skall löna sig rent driftekonomiskt.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jeg vurderte det samme i min gamle Dethleffs 2004-modell, og fikk nylig tilbud fra Ferda på montering av en Truma Combi 6D. Over 70000 for jobben, og da kom tilkobling til diesel i tillegg! Det er vel unødvendig å si at jeg kommer til å lempe gassflasker en stund til...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det skulle bli betydligt billigare, och en extra säkerhet, att installera en Webasto eller Eberspächer med termostat.
Du kunde köra både gas och diesel parallellt och troligen spara mycket gas.
Vid mindre sträng kyla kanske en sådan dieselvärmare klara att värma hela boutrymmet acceptabelt.

Här har du mycket att välja på, till bra priser:
 
Toppen