• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta utbytesruta för husbilen själv

Soda

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Enköping
HBK-Nr
27868
Medlemskap
2021
Hade ett fönster som hade en spricka som blev längre med tiden. Till slut satte jag mig och sökte på nätet
och upptäckte att campingtillbehor4u.se hade en utbytesruta till mitt fönster, Dometic 800 x 450 för 2650:-

Beställde ett direkt och tänkte att kan jag inte byta det själv får jag väl åka till en verkstad med allt vad det innebär.
Lade ordern den 6 maj och den 12 maj låg det på ICA hemma. Öppnade paketet och där låg min utbytes ruta så fin.
Ingen manual följde med och hittade ingen på deras hemsida. Sökte febrilt på nätet om hur man byter men hittade inget.

Så jag och min hustru gick ut för att "Kolla lite". Efter två minuter! var den gamla borta och den nya satt på plats.
Det visade sig så enkelt att man skruvade bort två skruvar i karmen som håller teleskopdämparna (de som gör att du kan ställa fönstret öppet, vet inte va de heter). Sedan var det bara öppna fönstret fullt och då släpper det från listen.
Sitter en aluminiumprofil längs överdelen med ett spår i.
Haka i det nya och skruva fast "dämparna" med en varsin skruv och Häpp, sparat massor med pengar.
 
Toppen