• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byta tändsäkring på truma 3002 ?

F

F.d. 29536

Guest
Chassiefabrikat: Ospecificerat
Chassiemodell: 2,0 flak
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 2,0 xn1t
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Frankia
Husbilsmodell: ducato 280
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Värme
Hej. Hur demonterar man truma 3002 för tändsäkringsbyte? brännaren går bara på pilotlågan.??? Måste man ut med hela pannan?
Tacksam för instuktion !
 
F

F.d. 29536

Guest
Wizard skrev:
Brinner pilotlågan så är det nog inte fel på tändsäkringen, den stänger av gasen helt om lågan slocknar.

Tack !
vad jag undrar är , hur demontera värmaren för att komma åt brännarmunstyckena. Ska hela botten plattan ut? hur få loss skorstenen?

Tacksam för info om ngn vet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.273
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det fattas lite i din beskrivning av hur och när pilotlågan brinner.

När du vrider på vredet till ex. 5, så börjar tändgnistan ticka antar jag.

När du då trycker ner vredet som är fjäderbelastat uppåt, så går du "förbi" tändsäkringen och pilotlågan tänds, samt tickandet upphör.

Efter fem till tio sekunder så har tändsäkringen fattat att det brinner, och man kan släppa vredet så det fjädrar upp och då tänds stora lågan, och brinner tills termostaten är nöjd med värmen beroende av vilken siffra vredet är uppvridet till. Då går stora lågan åter ner till pilotlåga men flammar åter upp när termostaten vill ha mera värme igen.

Var tappar din bort sig.

Tänder den när du trycker ner vredet......

När du släpper vredet, fjädrar vredet upp men pliotlågan fortsätter brinna, då är det inte fel på tändsäkringen, utan på termostatdelen som finns i återfjädringen, så då tänder den aldrig stora lågan.

När du släpper vredet, fjädrar vredet upp och pilotlågan slocknar, då är det fel på tändsäkringen.

Om vredet inte fjädrar upp och pilotlågan fortsätter att brinna då har termostatdelen med den fjädrande funktionen kärvat ihop. För stora lågan tänds inte, om vredet inte fjädrar upp. Samt tändsäkringen är bypassad så länge vredet är nere.

Om vredet inte fjädrar upp men man kan dra upp det med fingrarna och stora lågan då flammar upp, så kärvar fjädring/temostatfunktionen nere i vredet och kan ev. smörjas upp till funktion igen, men bör helst bytas.

Hoppas det inte blev för rörigt utan det gick att förstå min "fråga" :oops:.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 29536

Guest
JANKRO skrev:
Hej, det fattas lite i din beskrivning av hur och när pilotlågan brinner.

När du vrider på vredet till ex. 5, så börjar tändgnistan ticka antar jag.

När du då trycker ner vredet som är fjäderbelastat uppåt, så går du "förbi" tändsäkringen och pilotlågan tänds, samt tickandet upphör.

Efter fem till tio sekunder så har tändsäkringen fattat att det brinner, och man kan släppa vredet så det fjädrar upp och då tänds stora lågan, och brinner tills termostaten är nöjd med värmen beroende av vilken siffra vredet är uppvridet till. Då går stora lågan åter ner till pilotlåga men flammar åter upp när termostaten vill ha mera värme igen.

Var tappar din bort sig.

Tänder den när du trycker ner vredet......

När du släpper vredet, fjädrar vredet upp men pliotlågan fortsätter brinna, då är det inte fel på tändsäkringen, utan på termostatdelen som finns i återfjädringen, så då tänder den aldrig stora lågan.

När du släpper vredet, fjädrar vredet upp och pilotlågan slocknar, då är det fel på tändsäkringen.

Om vredet inte fjädrar upp och pilotlågan fortsätter att brinna då har termostatdelen med den fjädrande funktionen kärvat ihop. För stora lågan tänds inte, om vredet inte fjädrar upp. Samt tändsäkringen är bypassad så länge vredet är nere.

Om vredet inte fjädrar upp men man kan dra upp det med fingrarna och stora lågan då flammar upp, så kärvar fjädring/temostatfunktionen nere i vredet och kan ev. smörjas upp till funktion igen, men bör helst bytas.

Hoppas det inte blev för rörigt utan det gick att förstå min "fråga" :oops:.

M.v.h. JANKRO.

Hej! Tack för svaret!

Så här är det//Om vredet inte fjädrar upp och pilotlågan fortsätter att brinna då har termostatdelen med den fjädrande funktionen kärvat ihop. För stora lågan tänds inte, om vredet inte fjädrar upp. Samt tändsäkringen är bypasad så länge vredet är nere.// Vad att göra?

V.H Skohandlarn
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.273
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Går det att dra upp vredet efter att pilotlågan tänds. Om det går, så vänta tio sekunder för att vara säker på att tändsäkringen har hunnit blivit påverkad.

Om det går, tänds då stora lågan.

Själva fjädringsfunktionen kan kärva. Om du lyfter bort hela plåtpanelen, om du inte redan gjort det. (Dra ut 1dm. i nerkant och lyft allt rakt uppåt.)
Där stången från vredet går ner i kranen/termostaten kan man smörja för att ev. kunna få igång funktionen. Man skall inte smörja med vad som helst, teflonspray brukar rek. Jag tror WD-40 funkar också.
Det går att plocka bort och plocka sönder hela enheten, men då skall man ha ett speciellt fett att smörja med som går ihop med gasol.
Det kan nog ev. vara säkrast att byta till nya delar.

Alla delar som man kan behöva finns att köpa som reservdelar om man vill ha nya.
Vredet med tillhörande patron för termostatfunktionen.
Brännare, gnisttändare och tändsäkring m.m.

Här har du en sida med reservdelar. Det går troligen att komma ner i pris betydligt om man söker delar på ebay istället.
Även en del välsorterade husbilshandlare kan ha delar.

Klicka på "Trumatic S reservdelar" en bit ner på sidan.
http://www.campnet.se/start3.asp?AvdID=21&Sida=1

Om man skall mecka mycket med värmaren så är det nog enklast att plocka bort hela enheten ur bilen.

Lycka till. JANKRO.
 
F

F.d. 29536

Guest
JANKRO skrev:
Går det att dra upp vredet efter att pilotlågan tänds. Om det går, så vänta tio sekunder för att vara säker på att tändsäkringen har hunnit blivit påverkad.

Om det går, tänds då stora lågan.

Själva fjädringsfunktionen kan kärva. Om du lyfter bort hela plåtpanelen, om du inte redan gjort det. (Dra ut 1dm. i nerkant och lyft allt rakt uppåt.)
Där stången från vredet går ner i kranen/termostaten kan man smörja för att ev. kunna få igång funktionen. Man skall inte smörja med vad som helst, teflonspray brukar rek. Jag tror WD-40 funkar också.
Det går att plocka bort och plocka sönder hela enheten, men då skall man ha ett speciellt fett att smörja med som går ihop med gasol.
Det kan nog ev. vara säkrast att byta till nya delar.

Alla delar som man kan behöva finns att köpa som reservdelar om man vill ha nya.
Vredet med tillhörande patron för termostatfunktionen.
Brännare, gnisttändare och tändsäkring m.m.

Här har du en sida med reservdelar. Det går troligen att komma ner i pris betydligt om man söker delar på ebay istället.
Även en del välsorterade husbilshandlare kan ha delar.

Klicka på "Trumatic S reservdelar" en bit ner på sidan.
http://www.campnet.se/start3.asp?AvdID=21&Sida=1

Om man skall mecka mycket med värmaren så är det nog enklast att plocka bort hela enheten ur bilen.

Lycka till. JANKRO.



Tack för hjälpen ! nu funkar värmen igen,lite smörj bara.
v.h skohandlarn
 
Toppen