• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byta stolar

F

F.d. 55393

Guest
Hej!

Vi funderar på att byta till skönare stolar. Mer ställbara tex. Har en Dethleff -09. Tips mottages tacksamt!

Sv: Byta stolar

Jag har bytt till SAAB 9-5's stolar i min -91'a. Sitter efter detta väldigt bekvämt bekvämt. Har verkligen en -09'a så dåliga stolar så ett byte är nödvändigt? I min gamla 91'a var komforten urusel men den borde vara bra mycket bättre i en 18 år yngre bil.

Bennie

Har bytt passagerarstolen fram till en mekaniskt fjädrar stol från Be-Ge. Oerhört mycket bättre komfort, både pga utformningen och fjädringen. Den är också lite smalare och gör det lättare att röra sig i hytten. Dock är den inte godkänd att använda i bilar under 3,5t.
Se bild bland mina husbilsbilder.

Hade också 9-5 skinnstolar i min förra ducato -92, stor skillnad! Har nu en ducato -10 och stolarna har blivit bättre men långt ifrån bra. Tex svankstöd är ju i princip obefintligt.

Kommer nog att ge mig på ett byte på denna också längre fram men det är ju lite besvärligare då jag har för mig att dessa nyare stolar har bältessträckare i bälteslåset?
Måste i så fall försöka lösa det på nåt sätt.
/ Mathias

Bältessträckaren passade rakt av på be-ge stolen. Fick sänka underredet med ca 7cm för att få rätt höjd.

Tillbaka
Toppen