Tredje säsongen dog snörena i Dometic mini-Heiki takfönstret i sovrummet
Så här gjorde jag:
- Ta loss innerramen med jalusierna genom att dra rakt ner runt om.
- Klipp bort befintliga snören och spara fjädrarna.
- Skala bort plasten på fyra st kopplingsplintar för el (”sockerbit”) av litet mindre modell.
- införskaffa persiennlina, jag använde 1,4mm.
- Mät upp fyra snörlängder enligt schematisk bild. Lägg till ca 10cm i varje ände.
- Smält ihop ändarna så att de inte fransar upp sig. Obs! Försiktigt så det inte blir en stor plastkula (då får man inte igenom dem i kopplingen).
- Trä in de nya snörena som de gamla satt och enligt schemat i ramen och jalusikanterna.
- Trä i ändarna i kopplingarna. Obs, fjädrarna skall på först.
- Tighta upp snörena och dra åt en skruv på de kopplingar som inte har fjäder.
- Tighta upp snörena igen och spänn sen fjädrarna till hälften - två tredjedelar innan kopplingarna dras åt i den ändan.
- Kolla att allt fungerar, justera vid behov.
- Dra åt alla skruvar. Kapa överskottssnöre och smält ändarna.
- Tryck dit ramen i husbilen.
- Klart!

Så här gjorde jag:
- Ta loss innerramen med jalusierna genom att dra rakt ner runt om.
- Klipp bort befintliga snören och spara fjädrarna.
- Skala bort plasten på fyra st kopplingsplintar för el (”sockerbit”) av litet mindre modell.
- införskaffa persiennlina, jag använde 1,4mm.
- Mät upp fyra snörlängder enligt schematisk bild. Lägg till ca 10cm i varje ände.
- Smält ihop ändarna så att de inte fransar upp sig. Obs! Försiktigt så det inte blir en stor plastkula (då får man inte igenom dem i kopplingen).
- Trä in de nya snörena som de gamla satt och enligt schemat i ramen och jalusikanterna.
- Trä i ändarna i kopplingarna. Obs, fjädrarna skall på först.
- Tighta upp snörena och dra åt en skruv på de kopplingar som inte har fjäder.
- Tighta upp snörena igen och spänn sen fjädrarna till hälften - två tredjedelar innan kopplingarna dras åt i den ändan.
- Kolla att allt fungerar, justera vid behov.
- Dra åt alla skruvar. Kapa överskottssnöre och smält ändarna.
- Tryck dit ramen i husbilen.
- Klart!