• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byta snören mini- Heiki takfönster

Mussemats

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
37047
Medlemskap
2026
Tredje säsongen dog snörena i Dometic mini-Heiki takfönstret i sovrummet
Så här gjorde jag:
- Ta loss innerramen med jalusierna genom att dra rakt ner runt om.
- Klipp bort befintliga snören och spara fjädrarna.
- Skala bort plasten på fyra st kopplingsplintar för el (”sockerbit”) av litet mindre modell.
- införskaffa persiennlina, jag använde 1,4mm.
- Mät upp fyra snörlängder enligt schematisk bild. Lägg till ca 10cm i varje ände.
- Smält ihop ändarna så att de inte fransar upp sig. Obs! Försiktigt så det inte blir en stor plastkula (då får man inte igenom dem i kopplingen).
- Trä in de nya snörena som de gamla satt och enligt schemat i ramen och jalusikanterna.
- Trä i ändarna i kopplingarna. Obs, fjädrarna skall på först.
- Tighta upp snörena och dra åt en skruv på de kopplingar som inte har fjäder.
- Tighta upp snörena igen och spänn sen fjädrarna till hälften - två tredjedelar innan kopplingarna dras åt i den ändan.
- Kolla att allt fungerar, justera vid behov.
- Dra åt alla skruvar. Kapa överskottssnöre och smält ändarna.
- Tryck dit ramen i husbilen.
- Klart!IMG_9890.jpegIMG_9891.jpegIMG_9892.jpeg

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Bra beskrivning på byte av snöre, min erfarenhet är att det första som går sönder är styrpinnarna vid blå cirkel, jag ersatte min pinne med en liten skruv fäst i plasten istället, har fungerat bra.

1754140057501.png

Toppen