• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byta platta tätningslister

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Jag har sett att tätningslisterna i dörren börjar bli lite platta och vid hård blåst att det då visslar lite vid dörren .
Är det någon mera som uppmärksammat detta och bytt listerna .
Det verkar vara en liten speciell list som då är klämd i fönsterramen men att det även är en list på insidan som skall se ut som en smyglist (i gummi) .

F

F.d. 58882

Guest
Sv: Byta platta tätningslister

Hej

Jag hade samma problem & i mitt fall räckte det med att jag justerade in dörren & smorde listerna med glycerinolja så att dom återfick det mesta av sin ursprungliga spänst, därefter smorde jag in listerna med silikonolja. Justeringen gick till på här : Jag lossade varje gångjärn (den del som sitter på dörren hade 2 skruvar i avlånga spår) & flyttade dörren inåt mot listen. Det var väldigt enkelt, tog bara några minuter. Detta naturligtvis under förutsättning att du har en liknander konstruktion som jag har. Det där med glycerinolja hörde jag för många år sedan. Den skall tydligen motverka att däcken inte blir hårda när man inte använder dom. Jag har praktiserat detta när jag byter från sommar till vinter & vise versa. Hur bra detta är kan jag inte säga men jag har i alla fall gjort så här & tycker att det verkar fungera. Kan naturligtvis vara inbillning från min sida.

Bennie

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Hej

Jag hade samma problem & i mitt fall räckte det med att jag justerade in dörren & smorde listerna med glycerinolja så att dom återfick det mesta av sin ursprungliga spänst, därefter smorde jag in listerna med silikonolja. Justeringen gick till på här : Jag lossade varje gångjärn (den del som sitter på dörren hade 2 skruvar i avlånga spår) & flyttade dörren inåt mot listen. Det var väldigt enkelt, tog bara några minuter. Detta naturligtvis under förutsättning att du har en liknander konstruktion som jag har. Det där med glycerinolja hörde jag för många år sedan. Den skall tydligen motverka att däcken inte blir hårda när man inte använder dom. Jag har praktiserat detta när jag byter från sommar till vinter & vise versa. Hur bra detta är kan jag inte säga men jag har i alla fall gjort så här & tycker att det verkar fungera. Kan naturligtvis vara inbillning från min sida.

Bennie

Lite utanför tråden,,,Fungerar oxå alldeles umärkt att smörja gummistövlar med glycerinolja, blir som nya.
/Pelle

F

Flow

Guest

Bennsann: smörjer du in listerna runt om på husbilen med glycerinolja, eller enbart vid problem/läckage?

Kanske att det är en vettig sak att göra för oss som kör i saltslask, att smörja in listerna efter tvätt med avfettning etc.

Var handlar du glycerinoljan, finns det olika sorter?

F

F.d. 58882

Guest

Flow.
Jag smörjer dom någon gång per år för att dom skall hålla sig frächa. Jag köpte mitt här på orten då det fanns en kemikalieaffär. Jag skulle gissa att affärer som säljer färg, byggvaror eller kemikalier kan ha det i sitt sortiment.

Bennie

Toppen