• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Byta oljetråg (Fiat ducato 2.5D 75hk 1992)

KaptenKnas

HBK Medlem
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
39744
Medlemskap
2025
Hej!

Jag ska byta oljetråg, har beställt nytt tråg samt kork packning.

Är det någon som vet hur man går tillväga med nm och att spänna bultarna, t.ex korsspänna ?
Även ifall det behövs någon mer silikon eller något imellan?

Har givetvis beställt ny korkpackning

Mvh Ted

Senast ändrad:

SmeMicke

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
37751
Medlemskap
2025
Hej!
Skulle väl kunna tänka mig att det borde räcka med ca 25 Nm om det är M8 bult.
Kanske att man limmar packningen på trågsidan och hoppas på att tråget är plant....

chiquita

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Bytte tråg och packning på vår husbil och drog bultarna "lite lagom".
Efter ett par månader började det fukta runt tråget så jag efterdrog alla bultar.
De var satt ganska löst, det verkade som om packningen hade satt sig.
Sedan dess inga problem.

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Jag har en servicehandbok som gäller Fiat D från 1994
1,9 och 2,5 l motorn
Åtdragningsmoment för 1,9 l motorn finns med.
Och oljetråget, (oil sump) skall dras med 1,6 kgm eller 11,5 ft.lb (foot pund)
Det blir då c:a 16 Nm med internationella måttenheteer, SI.
Här kan man räkna om måttenheterna: Konvertera Vridmoment

Jag bytte oljetrågspackning på min 1996 2,5 l motor, men det var en gummipackning, med distanser vid varje skruv. Så risken att dra för hårt existerade då inte.

Letade i en servicehandbok jag har till VOLVO valpen jag hade, dvs B18 motorn, den har korkpackning, men det gick inte att hitta trots att allt annat var noggrant beskrivet.

Viktigt är förstås att vara försiktig och dra successivt alla skruvar så att det inte böjer sig.
16 Nm är inte så mycket, och en 1/4 tums spärrnyckel med mjuk handkraft bör vara nog.

Efterdragning som chiquita skriver är nog en bra sak.

Jag skulle nog smörja in korken med olja innan montering.

Roysan

KaptenKnas

HBK Medlem
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
39744
Medlemskap
2025
Jag har en servicehandbok som gäller Fiat D från 1994
1,9 och 2,5 l motorn
Åtdragningsmoment för 1,9 l motorn finns med.
Och oljetråget, (oil sump) skall dras med 1,6 kgm eller 11,5 ft.lb (foot pund)
Det blir då c:a 16 Nm med internationella måttenheteer, SI.
Här kan man räkna om måttenheterna: Konvertera Vridmoment

Jag bytte oljetrågspackning på min 1996 2,5 l motor, men det var en gummipackning, med distanser vid varje skruv. Så risken att dra för hårt existerade då inte.

Letade i en servicehandbok jag har till VOLVO valpen jag hade, dvs B18 motorn, den har korkpackning, men det gick inte att hitta trots att allt annat var noggrant beskrivet.

Viktigt är förstås att vara försiktig och dra successivt alla skruvar så att det inte böjer sig.
16 Nm är inte så mycket, och en 1/4 tums spärrnyckel med mjuk handkraft bör vara nog.

Efterdragning som chiquita skriver är nog en bra sak.

Jag skulle nog smörja in korken med olja innan montering.

Roysan
Kommer använda momentnyckel. Jag ska ha permatex packningslim på tråget och fixera packningen, jag funderar också på att lägga de på packningens ovansida innan montering . Kommer sedan att montera upp tråget och sätta i alla bultar löst så de kommer på plats. Sen försöka korsdra bultarna med moment till 10-15nm sen efterdra dom efter nån månad . Vad tror du om det? Tråget är omonterat och helt nytt . Det sitter distanser på korkpackningen också . Denna packningen har jag köpt och dom små hålen runt bulthålen är distanser ?

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
OK det är bussningar på packningen då blir det säkrare.
Bör bli perfekt!

En momentnyckel står på öbekslistan här men verkar dröja.....

Intressant firma för delar, den hade jag inte. Där finns bla kylare till Ducaton, samt de små fästvinklarna för kylaren med gummidämpare.

Roysan

Toppen