• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC, Kylsystem Byta kylare, pris? Och hur hittar man rätt del?

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Hej,

Jag skulle behöva byta kylare på min Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2, 74kw, 4hv motor årsmodell 2008. Bilen är utlandsregistrerad så jag får söka på bilmodell alternativt chassinummer.

Jag har frågat om offerter från olika verkstäder... över 7000kr har vissa skrivit. Jag har läst på forum att det ofta inte tar mer än en timme att byta samt att kylaren kan kosta under tusenlappen.

Men, jag har förstått det som att verkstäderna beställer direkt från Fiat eller dylikt, därför tar dom ca 4000kr för kylaren om jag beställer därifrån. Jag vet dock av erfarenhet, att när det gällde t.ex luftmassemätaren, så skulle dem ha 4000kr för delen men jag hittade en av märket Delphi själv som ska överträffa originaldelen för 700kr. Det har fungerar prima.

När jag har kikat lite så hittar jag kylare av bra märken, t.ex Denso, för 1355kr Kylare, motorkylning DENSO DRM21101 - Trodo.se Eller NRF för 1179 kronor Kylare, motorkylning NRF 54204 - Trodo.se

Men... Det jag tycker är så knepigt här är att verkligen få tag i rätt del. Fastän jag söker på bilmodellen kommer flera olika resultat/alternativ upp. T.ex med manuell växellåda eller ej, med AC eller ej... Jag vet ju att jag har manuell växellåda och ingen air conditioner men det känns som att det lätt kan bli att man beställer fel. Vad tror ni om detta? Hur kan jag vara säker på att jag beställer rätt del? Och vad tycker ni om att beställa en eftermarknadskylare av annat märke?

Sedan gällande priset för arbetet... Vet ni vad ett rimligt sådant är? Så vitt jag se ska bara fronten, plast och osv bort för att komma åt kylaren.
 
F

F.d. 22252

Guest
Du måste inrikta dej på det som gäller din bil andra modeller kan ha extrakylare för ac automat. Bilderna är inte alltid kopplade till det du köper.
Finns knappast någon som kan tala om för dej vad som är rätt det är oftast det man betalar för när man handlar från mekonomen de ansvarar för rätt del och bra kvalite sånt kostar. Hittar du en mindre verkstad där du kan komma med egen kylare så bra men oftast vill man tjäna på delarna eftersom man har bra rabatter själva.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Hej,

Jag har skrivit med kundsupporten på Trodo.se och dem tog chassinumret, kollade i Fiats katalog och sade att denna ska matcha med min bil till 99% Kylare, motorkylning NISSENS 63555A - Trodo.se Den ser ut så här i verkligheten Radiator

Så. Rätt del tycks jag ju förhoppningsvis kunna få tag på, men,

Här är en bild varifrån det läcker 20210907-154335

Det läcker alltså mellan kylaren och den svarta plasten till (fläkten?) Jag vet inte hur den där Nissen kylaren ser ut på baksidan men visst är det enbart kylaren som jag måste byta och inte fläkten (den svarta plasten)... Som jag förstår det måste det ju läka ur kylaren och helt enkelt bara rinna ut mellan plasten och kylaren.

Mvh
Jonathan
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja så är det nog ta vara på alla skruvar och kontrollera att du inte har skador i plasten. Själva jobbet att byta kylaren är nog inte svårt det är alla plastbitar som ska bort och där det kan vara trasigt både med förlorade skruv och clips.
Men gör man det själv blir det nog bäst eftersom det inte finns tid till att göra ett perfekt arbete i en verkstad om det saknas skruvar som inte finns tillhands.
Kan vara bra att skaffa lite nya slangklämmor eftersom de gamla kan vara rostiga. Titta noga efter sprickor i slangarna de kan uppstå i ändarna och gå inåt. När du ändå beställer är det inte fel att köpa slangar samtidigt blir ju billigt.
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
169
Kommun
Haninge
Ja så är det nog ta vara på alla skruvar och kontrollera att du inte har skador i plasten. Själva jobbet att byta kylaren är nog inte svårt det är alla plastbitar som ska bort och där det kan vara trasigt både med förlorade skruv och clips.
Men gör man det själv blir det nog bäst eftersom det inte finns tid till att göra ett perfekt arbete i en verkstad om det saknas skruvar som inte finns tillhands.
Kan vara bra att skaffa lite nya slangklämmor eftersom de gamla kan vara rostiga. Titta noga efter sprickor i slangarna de kan uppstå i ändarna och gå inåt. När du ändå beställer är det inte fel att köpa slangar samtidigt blir ju billigt.
Tack ska du ha Bengtic!

Klarmarna har jag själv bytt ut tidigare och slangarna tycker jag verkar vara i ok skick. Kör nog på en av märket Nissens, det ska vara bland det främsta.

Mvh
Jonathan
 
Toppen