• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta kamrem/vattenpump, pris?

Pocahontas

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
25389
Medlemskap
2027
Var på en verkstad i onsdags för att få ett pris på kamremsbyte på vår Hymer 1996 2.5 DT.
Kamremsbyte kostade ca 5000:- Ink. Material.
Ville jag byta vattenpumpen också skulle det kosta ca 13000;- ink. Material.
Varför är det så dyrt och byta vattenpump också ?
8000 :- för att byta vattenpump, kostar det så mycket att byta vattenpumpen ?
Någon som vet?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Var på en verkstad i onsdags för att få ett pris på kamremsbyte på vår Hymer 1996 2.5 DT.
Kamremsbyte kostade ca 5000:- Ink. Material.
Ville jag byta vattenpumpen också skulle det kosta ca 13000;- ink. Material.
Varför är det så dyrt och byta vattenpump också ?
8000 :- för att byta vattenpump, kostar det så mycket att byta vattenpumpen ?
Någon som vet?

Om det är en 2,5 TDi du har så uppskattar jag extraarbetet för att byta vattenpumpen till ca 1 timma extra när bilen redan hänger på lyften.
Och jag har gjort det själv, så det är ingen gissning! :)
 

Pocahontas

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
25389
Medlemskap
2027
Om det är en 2,5 TDi du har så uppskattar jag extraarbetet för att byta vattenpumpen till ca 1 timma extra när bilen redan hänger på lyften.
Och jag har gjort det själv, så det är ingen gissning! :)
Ringde och frågade varför det var så dyrt. Fick till svar att vatten pumpen är ett motorfäste också och det ar 8 timmar att byta vattenpumpen.
Har aldrig hört att en vattenpump är ett motorfäste samtidigt.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Ringde och frågade varför det var så dyrt. Fick till svar att vatten pumpen är ett motorfäste också och det ar 8 timmar att byta vattenpumpen.
Har aldrig hört att en vattenpump är ett motorfäste samtidigt.
På 2.8'an är det så, ganska knöligt att byte ser det ut som i alla fall på min helintegrerade. Men 8 timmar är å andra sidan oerhört lång tid för en bilmek, speciellt som om mycket ändå är nerplockat för kamremsbytet.

Hälsingar
Peter
 

Bilagor

  • SmartSelect_20220221-174933.jpg
    SmartSelect_20220221-174933.jpg
    553,4 KB · Visningar: 12

Pocahontas

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
25389
Medlemskap
2027
På 2.8'an är det så, ganska knöligt att byte ser det ut som i alla fall på min helintegrerade. Men 8 timmar är å andra sidan oerhört lång tid för en bilmek, speciellt som om mycket ändå är nerplockat för kamremsbytet.

Hälsingar
Peter
Ok, skall ringa dom igen imorgon och kolla vad för motor dom at tittat på.
Tack för hjälpen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ringde och frågade varför det var så dyrt. Fick till svar att vatten pumpen är ett motorfäste också och det ar 8 timmar att byta vattenpumpen.
Har aldrig hört att en vattenpump är ett motorfäste samtidigt.

Det stämmer, övre motorfästet sitter i vattenpumpen, men det måste ändå plockas bort för att byta kamremmen så den extra
tiden blir att skruva loss vattenpumpen, göra ren packningsytorna, och skruva dit den nya pumpen.
Jag tror dom läser sina tidsrekommedationer separat och adderar, men mycket av jobbet gör man ändå när man byter kamrem så vattenpumpsbytet tar inte så mycket extra tid! 2,5L och 2,8L är i grunden samma motor så där skiljer det inte något att byta pump, men
dom har kanske tittar på 2,3 eller 3,0, där vet jag inte hur det ser ut. F.ö. har jag en 2,5 TDi -96 så jag vet ganska exakt.
Pratet om att det är så mycket svårare att byta på en helintegrerad är nog mest snack för att kunna ta mera betalt, om bilen bara ryms
i verkstaden och på lyften är det i grunden samma jobb, det mesta jobbet gör man från hjulhuset och där är alla lika.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nja, motorfästet sitter skruvat i vattenpumpens överdel så man får stödja upp motorn vid bytet, men att göra för stor affär av det..... samt att remspännaren sitter i vattenpumpen men allt till remmen är ju redan borta.

Priserna, bortsett från dyra i största allmänhet så verkar det vara klassikern, byte av "bara" kamrem med till behör 5000:-. Byte av "bara" vattenpump 8000:- av någon anledning.
Vi tar fullt betalt för båda enskilda arbetena även fast när kamrem, spännare m.m. är borta så är det inte så mycket extraarbete att byta vattenpump, som Montreal påpekar.

M.v.h. JANKRO.
 

Pocahontas

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
25389
Medlemskap
2027
Nja, motorfästet sitter skruvat i vattenpumpens överdel så man får stödja upp motorn vid bytet, men att göra för stor affär av det..... samt att remspännaren sitter i vattenpumpen men allt till remmen är ju redan borta.

Priserna, bortsett från dyra i största allmänhet så verkar det vara klassikern, byte av "bara" kamrem med till behör 5000:-. Byte av "bara" vattenpump 8000:- av någon anledning.
Vi tar fullt betalt för båda enskilda arbetena även fast när kamrem, spännare m.m. är borta så är det inte så mycket extraarbete att byta vattenpump, som Montreal påpekar.

M.v.h. JANKRO.
13000:- för att byta kamrem, remspännare och Vattenpump tycker att det låter dyrt och 8 timmar bara för att byta vattenpumpen det tror jag inte på.
Skall kolla med andra verkstäder också
Tack för informationen
M.V.H
Dick
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Det tar inga 8timmar att byta vattenpump. Jag har bytt kamrem med rullar och spännare samt Vattenpump och det tog mig liggandes ute utan lyft ca 4tim . Man gör likadant på helintegrerad som på halvintegrerad dvs från höger hjulhus det mesta.
 

Pocahontas

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
25389
Medlemskap
2027
Det tar inga 8timmar att byta vattenpump. Jag har bytt kamrem med rullar och spännare samt Vattenpump och det tog mig liggandes ute utan lyft ca 4tim . Man gör likadant på helintegrerad som på halvintegrerad dvs från höger hjulhus det mesta.
Tydligen så sitter motorupphängningen i vattenpumpen så man måste tydligen hänga upp motorn på något vis där av 8 timmar enl verkstan.
Håller med dig kan inte ta så lång tid
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tydligen så sitter motorupphängningen i vattenpumpen så man måste tydligen hänga upp motorn på något vis där av 8 timmar enl verkstan.
Håller med dig kan inte ta så lång tid

Jobbar man som jag utan lyft, är det bara att sätta domkraften under motorn.
Har man verkstad med lyft sätter man bara en stötta under motorn och sänker bilen ett par centimeter, tar väl ett par minuter?
 
Toppen