Sv: Byta kamrem på Ducato 2,3 l 110 hk -04
Innan du börjar, skaffa ett par smidiga skyddshandskar och/eller en bra sårsalva! Det är trångt, knogarna far illa.
Annars är gången att man sätter en domkraft under motorn och lyfter så man kan ta dän motorfästet och sedan sänka lite för att komma åt alla skruvar i kamremskåpan. Sen tar man bara bort kåpan!! Men tro inte det är lätt, häör är det kraftigt våld som gäller!! Jag fick t.o.m. slå bort nedre vänstra hörnet på kåpan med en huggmejsel innan den gick att få dän.
Sedan ställer man motorn så märkningarna stämmer på kamdrev och vevaxeldrevet. I det läget ska man egentligen ha ett antal mät-dornar för att kolla taimingen. Men på vår bil som då bara gått 5-6000 mil hoppade jag över det momentet. Jag lossade spännrullen på generatorrem o kamrem och bytte remmar och spände igen och drog runt tre varv o kollade taimingen igen.
Sen var det "bara" att sätta tillbaka kåpa och motorfäste.
Dessvärre har jag inga bilder tillgängliga men det finns säkert nån medlem som fixar åt dig.
Jag ville bara ha fram budskapet kamremskåpan är ett mindre he---te att få bort och tillbaka. Jag pratade med Bossings om de hade nåt knep men han sa att "Jag hör ända hit ut i disken hur de svär inne i verkstan när de håller på med de där kåporna. Det är våld som gäller".
// Göte J