F
F.d. 14527
Guest
Har en damask som gått sönder.
är det svårt att byta
nån som har ett tips
är det svårt att byta
nån som har ett tips

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Limmade damasker fungerar inte du måste dela axeln eller trä den över med ett special verktyg.Det finns delade damasker som går att sätta på utan att lossa axeln.
På vänstersidan är det enklast (och kanske även på högersidan) att ta bort hela drivaxeln. Den sitter med en snäppring i lådan så ett bräckjärn och en knyck lossar den.
Hej JANKRO, Kloka synpunkter med att inte snedbelasta axeln. Huuu, jag får hålla andan och gå ut och se om något har blivit skadat när jag försökte pressa ut axeln mellan en skruv på packboxhållaren och klumpen. Jag applicerade ganska mycket kraft.Hejsan......... Ja de där snäppringarna kan vara ett h...... om de är skadade och inte vill flytta in sig i spåret. Det räcker om det är torrt och lite rostigt inne i splinesen på axel och hylsa.
Det finns ingen direkt medicin som hjälper om det jäklas. En kil är nog inte bra i alla sammanhang, det blir snedtryck på själva axeltappen i hålet för trycket bör hamna så nära axeltappen som möjligt. Ett bräckjärn som Bennsan skriver eller en brytgaffel som kommer in till centrum med en tryckpunkt på var sida om axeltappen så kraften trycker till rakt ut vid centrum av klumpen.
(Tänk hela tiden på att skruvskallarna/lådan inte håller för hur mycket kraft som helst.)
Ett par slag rakt in på drivaxeln kan ev. få ringen att lägga sig tillrätta om man har tur, men då får man ta bort axeln från klumpen först.
För att få saken i ett annat läge så skulle jag föreslå att du lossar storsidans spännband på inre knutens damask, eller ev. skär sönder inre damasken och tar bort axeln med drivkorset. (Det sitter lösa rullar på tappar så lägg ut en stor trasa på backen om det faller ner delar i gruset.) Det är ingen fara för det är inte massor med delar utan bara tre lösa lagerrullar. Sedan kan det vara lättare att attackera klumpen som sitter kvar, slå lite rakt inåt, två bräckjärn mitt mot varandra i stället för en gaffel m.m.
Eller också så får klumpen sitta där den sitter om du bara skall byta damasker. Men om du skall byta packboxen ??, så måste ju klumpen bort på ett eller annat sätt.
Jag antar att vi prater om vänstersidan och den korta drivaxeln med sin snäppring. På högersidan brukar det inte eller sällan sitta någon ring för det är stödlagret som håller fast axeln i sidled, om du inte har en lite ovanligare modell med lång drivaxel på högersidan utan stödlager.
M.v.h. JANKRO.
Hej Volker,Visa bilaga 148290 Visa bilaga 148291Hej Jag tro att du behöver detta? Volker