• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta dieselfilter, behövs det?

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag gjorde service på husbilen idag, bytte dieselfilter bla, inte helt enkelt på en helintegrerad bil, har kört 3000 mil ihuvudsak på utländskt bränsle, helt svart som synes, under coronaåren gick bilen på enbart svensk diesel och filtret var då vid förra bytet helt vitt.
Helt klart är bränslet utrikes skitigare, ger dock lägre förbrukning, jag besiktigade också bilen med tysk diesel i ,och K- värdet var på gränsen så nästa år blir det att fylla svensk diesel innan besiktningen.

IMG_0781.jpeg
 

gorols60

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2024
Glömda att byta vid service. Vet inte när det senast var bytt.Fick upp varning om bränslefiltret när vi var Frankrike. Fick bytt det i La Rochell på stor Fiatvekstad. Kostade 3622 kr.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag gjorde service på husbilen idag, bytte dieselfilter bla, inte helt enkelt på en helintegrerad bil, har kört 3000 mil ihuvudsak på utländskt bränsle, helt svart som synes, under coronaåren gick bilen på enbart svensk diesel och filtret var då vid förra bytet helt vitt.
Helt klart är bränslet utrikes skitigare, ger dock lägre förbrukning, jag besiktigade också bilen med tysk diesel i ,och K- värdet var på gränsen så nästa år blir det att fylla svensk diesel innan besiktningen.

Visa bilaga 230809
Bra Olof!
Det är det viktigaste filtret att byta, hoppa hellre över oljefiltret, ifall svedan i lädret är för hög.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bra Olof!
Det är det viktigaste filtret att byta, hoppa hellre över oljefiltret, ifall svedan i lädret är för hög.
Jag gjorde full service,alla 4 filter,olja,bromsvätska, dieselfiltret var dyrast av filtren 477kr, jag kan förstå om verkstäderna fuskar med detta, dels syns det inte och det är mycket svåråtkomligt på en helintegrerad.
Robotlådan servades tidigare i år, också denna mycket svåråtkomlig minst sagt.
 
Toppen