• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byta bodelsbatteri/sladdar under sätet.

Per R

FD HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
32339
Medlemskap
2022
Tänkte ge mig på att byta bodelsbatteriet i min Pössl 2017 Jumper, men jag hittade några sladdar som gör mig lite fundersam. Någon som vet vad dessa är för? Dom verkar gå upp i sätet som typ sätersvärmare men vad jag vet har jag inte det i bilen, i varje fall inga knappar till det. Någon som vet?
//PerStol Pössl.jpg

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Läste på en sida att när man har kopplat ur den för att ex byta batteri. Slår man på tändningen eller startar bilen när den är urkopplad så får ett felmeddelande på instrumenpanelen. Då måste man till verkstaden för att släcka felkoden om man inte har en egen felkodsläsare. Om det är sant eller inte vet jag ej. Men när jag bytte batteri så kopplade jag in den innan jag startade bilen
Funderar många gånger varför jag skriver ett inlägg. Varför överhuvudtaget bemöda sig. Jag skriver vad jag läst på andra forum, vill inte testa om dom har fel genom att jag inte kan gå in och släcka felkoder. Var mitt inlägg nyttigt,lärorikt eller kunde man bara hoppa över det

Senast ändrad:

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Bältesvarnare? Talar om om nån sitter i sätet
Har läst i annan tråd, att det är kablar som talar om för airbagen om det sitter någon i stolen eller inte.
Därav felkoden, om man vrider på tändningen medans de är urkopplade.

(Har bara läst detta, inte verifierat det jag skrev ovan)

Per R

FD HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
32339
Medlemskap
2022
Fiat Ducato 2017 den sladden går till airbagen. Kopplar du ur den så får du en varning på instrumentpanelen. Kopplar du tillbaka den försvinner varningen. Behöver inte åka till nån verkstad för att nolla bort varningen
Bilen är en Jumper men det kanske är samma på den som en Ducato? Vet att motorn skiljer mot en Ducato men vad som skiljer övrigt vet jag inte? Och tack för svaren, uppskattas!

Toppen