Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Tack för ett bra svarHejsan, egentligen beror det i så fall på regulatorn, de flesta rejäla moderna regulatorer/laddare till solceller stänger av sig när de inte känner ett batteri att ladda mot, äldre varianter kunde skicka ut laddström på sladdarna fast det inte fanns något batteri inkopplat.....
Men man får väl hoppas att det finns minst en säkring någonstans på kablarna mellan solpanelsladdaren och bobatteriet och då kanske ev. i elblocket beroende på bil och årgång, för kortis på en sådan kabel så batteristömmen kan rusa från batteriet till kortisen innebär kabelbrand.
Men om man tar bort en sådan säkring när man skiftar batteri så är man ju säker på att det inte heller kan komma ner någon ström från solpanelerna till batterikabelskorna så då är det inget problem om de kommer i kontakt med något.
Sedan är det bara att sätta dit säkringen igen när det är monterat, och är det samma eller liknande batteri som det gamla så behövs det troligen inga nya inställningar av regulatorn heller.
M.v.h. JANKRO.
Hej igenTack för ett bra svar
Mike
Det var mycket jobb, jag har inte gjort något av detta, bara kopplat bort batteriet, har fungerat i rätt många år.Jag skulle
- täcka solcellerna
- ta bort eventuell säkring mellan solcellsregulatorn och bobatteriet
- koppla bort solcellsregulatorn från bobatteriet
- koppla loss solcellsanslutningen till solcellsregulatorn
- ansluta regulatorn till bodelsbatteriet och sätta tillbaka säkringen
- ansluta solcellerna till regulatorn
- täcka av solcellerna
Rätt eller fel men man brukar säga att solcellsregulatorn skall anslutas till bobatteriet innan solcellen ansluts till regulatorn. Detta för att regulatorn skall ”känna av” batteriet innan spänningen släpps på.
Samma här, det viktiga att komma ihåg innan man bryter/lossar spänningen är att stänga av EBL, förvånansvärt vanligt att de skadas annars.Det var mycket jobb, jag har inte gjort något av detta, bara kopplat bort batteriet, har fungerat i rätt många år.
Kompletterade min beskrivning med EBL. Nu blev det ju ännu krångligare .Samma här, det viktiga att komma ihåg innan man bryter/lossar spänningen är att stänga av EBL, förvånansvärt vanligt att de skadas annars.
Ja men helt rätt rakt igenomKompletterade min beskrivning med EBL. Nu blev det ju ännu krångligare .
-----------------------Rätt eller fel men man brukar säga att solcellsregulatorn skall anslutas till bobatteriet innan solcellen ansluts till regulatorn. Detta för att regulatorn skall ”känna av” batteriet innan spänningen släpps på.