• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Byta batteri med solceller

Sandebo

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
30157
Medlemskap
2025
Hej
Undrar om jag behöver göra något speciellt när jag byter bodelsbatteri när solcellerna är påkopplade Har läst att man ska täcka solcellerna mm är det någon som vet
Mike

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, egentligen beror det i så fall på regulatorn, de flesta rejäla moderna regulatorer/laddare till solceller stänger av sig när de inte känner ett batteri att ladda mot, äldre varianter kunde skicka ut laddström på sladdarna fast det inte fanns något batteri inkopplat.....
Men man får väl hoppas att det finns minst en säkring någonstans på kablarna mellan solpanelsladdaren och bobatteriet och då kanske ev. i elblocket beroende på bil och årgång, för kortis på en sådan kabel så batteristömmen kan rusa från batteriet till kortisen innebär kabelbrand.
Men om man tar bort en sådan säkring när man skiftar batteri så är man ju säker på att det inte heller kan komma ner någon ström från solpanelerna till batterikabelskorna så då är det inget problem om de kommer i kontakt med något.
Sedan är det bara att sätta dit säkringen igen när det är monterat, och är det samma eller liknande batteri som det gamla så behövs det troligen inga nya inställningar av regulatorn heller.

M.v.h. JANKRO.

Sandebo

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
30157
Medlemskap
2025
Hejsan, egentligen beror det i så fall på regulatorn, de flesta rejäla moderna regulatorer/laddare till solceller stänger av sig när de inte känner ett batteri att ladda mot, äldre varianter kunde skicka ut laddström på sladdarna fast det inte fanns något batteri inkopplat.....
Men man får väl hoppas att det finns minst en säkring någonstans på kablarna mellan solpanelsladdaren och bobatteriet och då kanske ev. i elblocket beroende på bil och årgång, för kortis på en sådan kabel så batteristömmen kan rusa från batteriet till kortisen innebär kabelbrand.
Men om man tar bort en sådan säkring när man skiftar batteri så är man ju säker på att det inte heller kan komma ner någon ström från solpanelerna till batterikabelskorna så då är det inget problem om de kommer i kontakt med något.
Sedan är det bara att sätta dit säkringen igen när det är monterat, och är det samma eller liknande batteri som det gamla så behövs det troligen inga nya inställningar av regulatorn heller.

M.v.h. JANKRO.
Tack för ett bra svar
Mike

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Jag skulle
- slå av EBL
- täcka solcellerna
- ta bort eventuell säkring mellan solcellsregulatorn och bobatteriet
- koppla bort solcellsregulatorn från bobatteriet
- koppla loss solcellsanslutningen till solcellsregulatorn
- ansluta regulatorn till bodelsbatteriet och sätta tillbaka säkringen
- ansluta solcellerna till regulatorn
- täcka av solcellerna
- slå på EBL

Rätt eller fel men man brukar säga att solcellsregulatorn skall anslutas till bobatteriet innan solcellen ansluts till regulatorn. Detta för att regulatorn skall ”känna av” batteriet innan spänningen släpps på.

Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag skulle
- täcka solcellerna
- ta bort eventuell säkring mellan solcellsregulatorn och bobatteriet
- koppla bort solcellsregulatorn från bobatteriet
- koppla loss solcellsanslutningen till solcellsregulatorn
- ansluta regulatorn till bodelsbatteriet och sätta tillbaka säkringen
- ansluta solcellerna till regulatorn
- täcka av solcellerna

Rätt eller fel men man brukar säga att solcellsregulatorn skall anslutas till bobatteriet innan solcellen ansluts till regulatorn. Detta för att regulatorn skall ”känna av” batteriet innan spänningen släpps på.
Det var mycket jobb, jag har inte gjort något av detta, bara kopplat bort batteriet, har fungerat i rätt många år.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
-----------------------
Hejsan, ja det kan vara bra, men läser man instruktionerna på många av de "finare" regulatorerna som är för mer än 12V ex. VICTRON m.fl. så är 12V default/grund inställning, och specialhantering krävs mest om man har typ 24V batteribank som i ex. en del långtradare kanske m.m. att ladda även i bodelen med.

("Om solcellsladdaren inte mäter en batterispänning ställs den in på 12 V som standard och sparar det. Detta inträffar om solcellsladdaren förses med ström via sina solcellsterminaler när den inte är ansluten till ett batteri.
Efter att den automatiska avkänningen har skett kan batterispänningen ställas in på 12 eller 24 V , om så krävs.")

Men bättre att vara "safe than sorry", i alla lägen, och också ev. i alla fall om man stoppar i flera nya batterier, att ladda dem löst och enskilt fulla och låta dem vila ett tag innan de monteras gemensamt i bilen, och då också enklare att få en ev. batterimätare med A/tim i takt med batterierna om solcellsladdningen går genom elblocket.
Kanske också något för safelistan.

Kanske också slå på EBL'en och avsluta med att täcka av solcellerna. För beroende på hur/var solregulatorn är inkopplad så kan den få spänning från panelerna först och hoppa igång innan den känner av batteriernas spänning.

M. mycket v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Sandebo

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
30157
Medlemskap
2025
Hej alla
Jag vill bara berätta vad som hände sen Jag är väldigt långt hemifrån så allt blev akut Fick tag i en husbilsfirma som kunde hjälpa mig Han var väldigt trevlig och hjälpsam
men han gjorde ingenting av vad jag läst på tråden Han skulle börja ta bort polerna med än gång Så jag påminde honom om att åtminstone ta bort säkringen till batteriet han verkade tycka det var onödigt men han gjorde iaf det Han var oxå informerad om att solceller var installerade Så nu har jag ett nytt bobilsbatteri Meken var iaf väldigt bussig Vi får se om det blev ok det funger iaf nu
Ha alla en god husbilsommar och tack för visat intresse
Mike

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, nej det är väl ofta just så det går till på firmor som inte har tid för finlir och att ta reda på alla olika inkopplingar som finns och ev. rätta åtgärder.
Det bevisar ju att det oftast funkar ok. utan några speciella åtgärder.
Men de gånger det inte funkar som det skall så möts kunden av en panna som ligger i veck och orden "Jaaa du veeet ....." och någon förklaring/undanflykt att något gick fel och det tog tid och kanske någon kompletterande del fick också monteras som då kunden skall betala.

När man håller på själv, förhoppningsvis när man har god tid på sig och inte en timma innan man skall ge sig av, utan största avbrottet i mecket är en kafferast med lite glass.
Då kan man ju gott följa ett lite överdrivet mönster för att inget skall hända och ge veck i egen panna. Samt ta tid på sig att kolla upp kablar och kopplingar m.m. och känna sig nöjd och säker på att allt blivit rätt och bra när man är klar:applaus: .

M.v.h. JANKRO.

Toppen