Åke Nilsson
HBK Medlem
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: J5
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,5 TD
Årsmodell Chassie: 1990
Husbilsfabrikat: Swift
Husbilsmodell: Kontiki 640/6
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1990
Ämnesområde: Växellåda
Någon som bytt bakre lagret på en Peugeot J5. Går det genom att lossa femmans drevsats och ta det bakifrån. Har haft lådan inlämnad till en kille, som bytt tre synkringar i den. Blev lustig idag. Släpper jag gasen på treans växel eller fyrans börjar den ibland skava som om lagret håller på att skära. Men inget vid pådrag eller jämn fart, eller gassläpp på femmans växel. Mycket märkligt. Hörde det en gång i somras när jag växlade ner i en nerförsbacke, men sen försvann det och den har gått felfritt (förutom en skrapande synkring), 300 mil. Återkom plötsligt idag. Enligt killen som hade lådan nerplockad ( är en kille som plockat bara växellådor i fem år på en firma), var den toppenfin inuti, en av de renaste och finaste lådor han sett.
Chassiemodell: J5
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,5 TD
Årsmodell Chassie: 1990
Husbilsfabrikat: Swift
Husbilsmodell: Kontiki 640/6
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1990
Ämnesområde: Växellåda
Någon som bytt bakre lagret på en Peugeot J5. Går det genom att lossa femmans drevsats och ta det bakifrån. Har haft lådan inlämnad till en kille, som bytt tre synkringar i den. Blev lustig idag. Släpper jag gasen på treans växel eller fyrans börjar den ibland skava som om lagret håller på att skära. Men inget vid pådrag eller jämn fart, eller gassläpp på femmans växel. Mycket märkligt. Hörde det en gång i somras när jag växlade ner i en nerförsbacke, men sen försvann det och den har gått felfritt (förutom en skrapande synkring), 300 mil. Återkom plötsligt idag. Enligt killen som hade lådan nerplockad ( är en kille som plockat bara växellådor i fem år på en firma), var den toppenfin inuti, en av de renaste och finaste lådor han sett.