• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byta bakre växellådslager på en Peugeot J5

Åke Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: J5
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,5 TD
Årsmodell Chassie: 1990
Husbilsfabrikat: Swift
Husbilsmodell: Kontiki 640/6
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1990
Ämnesområde: Växellåda
Någon som bytt bakre lagret på en Peugeot J5. Går det genom att lossa femmans drevsats och ta det bakifrån. Har haft lådan inlämnad till en kille, som bytt tre synkringar i den. Blev lustig idag. Släpper jag gasen på treans växel eller fyrans börjar den ibland skava som om lagret håller på att skära. Men inget vid pådrag eller jämn fart, eller gassläpp på femmans växel. Mycket märkligt. Hörde det en gång i somras när jag växlade ner i en nerförsbacke, men sen försvann det och den har gått felfritt (förutom en skrapande synkring), 300 mil. Återkom plötsligt idag. Enligt killen som hade lådan nerplockad ( är en kille som plockat bara växellådor i fem år på en firma), var den toppenfin inuti, en av de renaste och finaste lådor han sett.

Åke Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2025
JANKRO skrev:
Hej, jag har skrivit en del om lagret m.m. efter ditt inlägg i "Vinande ljud från växellådan" med bilder.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t50306-2/#post448092

M.v.h. JANKRO.[/quote

Tack. ska kolla det. men tror efter en del funderande på att det är backdrevet som kommer mot. Händer när man växlar ner till fyran för motorbroms och låter ungefär som när man försöker lägga i backen när man kör framåt. Funderar på om någon haft dessa problem. Är vad killen sa som bytte mina synkringar, en fjäder som drar tillbaka backdrevet. Kan denna var för slapp? Om jag bromsar bilen och lägger i fyran eller trean med jämn fart eller accelereerar inträffar det inte. Bara vid motorbroms på fyran eller treans växel. Får ta ner lådan igen och kolla felet.]

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan. Hupp....det är kanske inte omöjligt med backdrevet, låter lite farligt, en växel framåt, och backdrevet åker i samtidigt kan nog rensa bort mycket tyvärr.
Skriv och berätta hur det går. Jag är nyfiken på allt underligt :D.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Åke Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2025
JANKRO skrev:
Hejsan. Hupp....det är kanske inte omöjligt med backdrevet, låter lite farligt, en växel framåt, och backdrevet åker i samtidigt kan nog rensa bort mycket tyvärr.
Skriv och berätta hur det går. Jag är nyfiken på allt underligt :D.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Har kollat lite med min lokala Citroenverksat. Tydligen inget de varit ute för. trotts att de gamla gubbarna är kvar. En teori var att stoppen för växelaxeln behövde justeras. att den kunde gå så långt när man väclade så den drog med sig backdrevet en liten bit

Åke Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2025
Åke Nilsson skrev:
Har kollat lite med min lokala Citroenverksat. Tydligen inget de varit ute för. trotts att de gamla gubbarna är kvar. En teori var att stoppen för växelaxeln behövde justeras. att den kunde gå så långt när man väclade så den drog med sig backdrevet en liten bit

Fick nog svaret från jobparts i Stockholm, som renoverar och säljer utbyteslådor till bla Fiat ducato. När de plockar ner en modell, svetsar de alltid på en hylsa på backdrevsaxeln, då det händer att låsringen som håller lagret släpper och drevet rör sig fritt på axeln. Ska be killen ta några foton när han fixar felet och lägga upp här i tråden. Tydligen något alla borde göra när de är inne i växellådor av denna typen.

Åke Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2025
Åke Nilsson skrev:
Fick nog svaret från jobparts i Stockholm, som renoverar och säljer utbyteslådor till bla Fiat ducato. När de plockar ner en modell, svetsar de alltid på en hylsa på backdrevsaxeln, då det händer att låsringen som håller lagret släpper och drevet rör sig fritt på axeln. Ska be killen ta några foton när han fixar felet och lägga upp här i tråden. Tydligen något alla borde göra när de är inne i växellådor av denna typen.

Nu är felet hittat. backväxeln sitter tillsammans med femte växeln. För att inte backdrevet skall kunna glappa på axeln sitter en liten fjäderbelastad stopp, som skall hålla backdrevet på plats i bakre läget. Fjädern är för svag, så drevet kan röra sig och när man lägger i fyrans växel kommer den för nära backdrevet. Inget trasigt i lådan. nu börjar jakten på en bättre fjäder. sen är problemet löst. Tänkte lägga upp en bild. men tyvärr vet jag inte hur, hittar inte gemet.

Toppen