• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga Sprinter-Plåtis för 4-5?

F

F.d. 24707

Guest
Fick en fråga av en god kamrat om det finns ritningar eller någon som byggt en "plåtis" av en MaxiSprinter. Lovade framföra frågan.

-Bäddar för 4-5 personer.
-Minimalt kök, typ dunk med vatten och en kokplatta för elanslutning.
-4-5 sittande och bältade platser.
-12v kompressorkyl.
-Lös gasoltub och gasspis för matlagning utanför bilen.
-Bilen ska gå på kontinenten.

Kamraten önskar bo på campingar med 230v anslutning och bekvämligheterna som campingen erbjuder iform av duschar och tvättmaskiner.

Så bilen ska erbjuda res-sovplats, enklare bagage för campingmöbler.

Är det möjligt?
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Bygga Sprinter-Plåtis för 4-5?

två våningssängar bak så borde han kunna få 4 sovplatser i alla fall och en bräda mellan nedre sängarna för att få en stor dubbelsäng med plats för 3 personer. Dock inte så roligt om de på övervåningen tänkt sig gå upp mitt i natten.
Tror helt klart att det går att få in så många sängplatser och sittplatser.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Bygga Sprinter-Plåtis för 4-5?

Larzan,
som jag ser det vore det lämpligast att leta upp en buss (skolbuss, färdtjänst) då har du redan sittplatser klara, som jag förstått reglerna kan du alltid avlägsna säten utan att få problem med bilprovning, men att installera säten och sedan få dem godkända är mycket knepigare, enligt en representant från SBP finns det bara ett sätt att testa, belasta skiten tills det brister, moment 22, finns det någon med andra lösningar är jag intresserat att ta del av eran kunskap.

Resten av bygget går ju enkelt att lösa.
 
F

F.d. 24707

Guest
Sv: Bygga Sprinter-Plåtis för 4-5?

Har sett att det finns Sprinters med 5 sittplatser.
Men hur stort är då lastutrymmet på en maxisprinter.
Går det in 2 våningssängar som tidigare inlägg skrev.

Kanske gammal färdtjänstbuss vore nåt ändå, luftfjädring brukar det vara med :)
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Bygga Sprinter-Plåtis för 4-5?

Kanske gammal färdtjänstbuss vore nåt ändå, luftfjädring brukar det vara med :)
Jo och bakgavellift går oftast att kränga for några hundra mot att köparen plockar ner eländet, om man inte vill spara den att ha som mobil uteplats med utemöbler och parasoll!
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Bygga Sprinter-Plåtis för 4-5?

Hej Larzan, med den önske/kravlistan så ser inte jag detta projekt som omöjligt, iofs så ser jag inte mycket som omöjligt.:D

Stordansk har en poäng i att det är enklare att köpa en bil som redan har godkända stolar, det blir lite besvärligare om du ska sätta in egna stolar, men inte omöjligt.

Skåpländen i en lång sprinter är ca 4,2 meter och det är måttet från bakkant på framstolarna till bakdörrarna, hittar din kompis en som redan har ett baksäte så vet jag inte riktigt, men kanske en meter golvyta försvinner (gissning)

Jag var inne på att ha våningssängar med en gång mellan dem i min sprinter i ett tidigt av planeringen och ha en toalett längst bak i bilen, jag kom fram till att om gången skulle vara fungerande så skulle sängarna bli lite väl smala. Därför satsar jag på att ha 2 dubbelsängar istället, ungefär så här.

mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24707

Guest
Sv: Bygga Sprinter-Plåtis för 4-5?

SUPERTACK.

Mailat vidare länken.

Trevlig helg. :) :)
 
Toppen