• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga skjut- eller vikvägg till bodelen

F

F.d. 6180

Guest
Hej så här en fredag eftermiddag!

Vi sitter och drömmer och funderar på husbilen vi letar efter och undrar hur det skulle vara om man försöker sig på att bygga en skjut- eller vikvägg mellan bil- och bodel?

Nu lutar det ju främst mot en Bürstner A747-2 men både A850/1-2 och Argos 747 har ju en lösning så det bör bidra vintertid.

Vad har ni för tips och råd, vad skall man tänka på när man mäter och konstruerar?

Mvh

MoAoV
 

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Bygga skjut- eller vikvägg till bodelen

På vår förra husbil tog vi en masonitskiva och sågade till så den passade mot sidoväggarna, limmade på liggunderlag på insidan.
Det fick bli tre delar för att man enkelt skulle kunna montera dit dem. Klämde fast dem bakom ryggstödet på stolarna. Fungerade riktigt bra.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Bygga skjut- eller vikvägg till bodelen

Vår gamla alkovbil står uppställd utomhus med värme i bodelen. Vi använder en isolering som är 5-6 mm tjock och den sitter mot alkovens bädd och med tape som håller den på plats. Plus tio grader i bodelen just nu och minus två i hytten. Fantastiskt bra isolering som jag för övrigt använt vid byggandet av bilen, typ invändigt på hjulhus , i sittlådornas golv med flera ställen.
Denna isolering är ju kanske lite opraktisk om man kör runt med bilen men funkar om man står uppställd en tid.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    839,7 KB · Visningar: 12
Toppen