• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om diesel till el

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Än så länge finns inga bra elhusbilar, det vet vi alla. Batteriernas kapacitet och vikt är den stora flaskhalsen här. Men om det nu skulle hända något revolutionerande på batterisidan så kan elhusbilen ganska snart därefter dyka upp på marknaden som ett alternativ. Självklart ska körsträckan mellan laddningar vara vettig, minst 40-50 mil. Dessutom måste det finnas möjligheter att ladda både här och där. Det blir kanske problem, åtminstone till en början, ifall du kör till fjälls eller i glesbygd.
En sak som intresserar mig är ifall tex Fiat ( men även Ford, Mercedes ....) i ett läge när det finns bra batteripaket skulle kunna erbjuda en ”konverteringssats” för dieslar som då kan byggas om till elbil. Lite olika paket för olika årsmodeller. Tänker mig det som ett verkstadsjobb för de flesta av oss. Dieselmotorn, avgassystem, bränsletank, kanske nåt mer, plockas bort. In med elmotor, batteripaket och laddare. Elmotorn skulle kunna driva antingen via befintliga drivsystem (framhjulsdrift i de flesta fall) eller vara en hjulmotor (två eller fyra). Hela bodelen naturligtvis intakt, inga ingrepp där.
Fördelarna skulle vara många, exempelvis slipper man oroa sig för att den kära dieselhusbilen blir omöjlig att sälja om eldriften kommer starkt. Bygg om, om du har råd, skulle rådet då vara.
• Såklart måste kostnaden för konvertering vara rimlig
• Totalvikten får helst inte öka
• Effekten i kW måste motsvara dieselmotorn
• Vettig körsträcka mellan laddningarna
• Bonus om du kan få fyrhjulsdrift, bakhjulsdrift som en option
Någon som har funderingar kring det här?
Jag tycker det skulle vara ett intressant erbjudande att titta närmare på.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det låter sig nog inte göras alls. Med helfordonsgodkända fordon så får inga ändringar göras utan en ny registreringsbesiktning och det innebär intyg på bromsar krockprov m.m.

Nu vet jag inte helt säkert vad som gäller med husbilar men om man bara vill höja totalvikten (utan andra ändringar) så måste man ha ett CAC intyg från tillverkaren att bilen är konstruerad och testad för den högre vikten. Ska några andra grundläggande ändringar göras kräves en hel omregistrering.
En bekant hade för några år sedan planer på att konvertera en bensinbil till diesel men det visade sig omöjligt då ovan nämnda krav ställdes.
Men kolla gärna vidare, det skulle vara intressant att få veta svaren.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Jag tänker mig såklart att det behövs omregistrering. Bromsar och andra säkerhetsdetaljer ska om möjligt inte röras. Med hjulmotor blir det ju mer komplicerat men om bara dieseln byts ut mot el är allt annat intakt. Mer en politisk fråga. Det är klart att det går om transportstyrelsen får nya direktiv. Svårare än så är det inte om viljan finns. Men än finns inget sånt här paket på marknaden. Men jag ska bevaka. Tack för dina kloka synpunkter.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Det blir tyvärr inte någon bra teknisk lösning, på grund av vikten och känsligheten för krockvåld måste batteriet ligga mellan hjulaxlarna, och det gör att axeltrycket bak blir alldeles för stort relativt den ursprungliga konstruktionen. Platsen under motorhuven, som blir över går i princip bara att nyttja som bagagerum.

Det kommer säkerligen finnas biodiesel att köpa för att kunna åka vidare med husbilen dess tekniska livslängd ut. Trots att den kommer kosta mycket blir det ändå billigare än att konvertera en husbil.

Transportbilarna som husbilarna byggs på har en så kort livslängd i kommersiell trafik, att de är totalt olönsamma att konvertera.

Men det vore ett kul projekt att göra själv, om man hade tid över! En kille vid namn Pär Stål håller på att transplantera över en drivlina från krockad Tesla till en MB Vito, finns på Youtube att beskåda
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det viktige for tunge kjøretøy er mer momentet enn kW. Effekten slår kun til ved høyere hastigheter. Den tekniske siden av en ombygging er relativt enkel og det finnes mengder av slike konverteringer i USA i både små personbiler og tyngre trucks. Enklest er det med bakhjulsdrift hvor en setter elmotoren direkte på akslingen til diffrentialen. Vanlig løsning er å plassere batteriene i rommet hvor motoren var tidligere. En støpjern V8 og en automatlåda blir fort noen hundre kilo.

For biler bygget på lastebilchassi finnes det ferdige komplette bakakslinger med hubmotor, samme som ble benyttet på de første elbussene i Umeå. https://www.e-traction.com/wp-content/uploads/2019/10/TheMotion-TheWheel-Technical-Specsheet.pdf gir endel spec på en slik motor. 10 000 Nm moment er noe mer enn i noen husbil og en bruker 2 slike for en bakaksling så 20 000 Nm sparker bra ifra.

Mindre hubmotorer med noen hundre Nm er mer aktuelle for husbiler, men så er det EU sine lover og regler som stopper ombygging. Nye chassi er mer aktuelle, et golv med batterier en motor tilsvarende Tesla sine på bakakslingen og en foraksling med det nødvendige og en bra fjæring - gjerne luftfjæring. VW ID platform er en klar kandidat.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Intressanta upplysningar. Jag håller helt med att vridmomentet är viktigare på en husbil. Elmotorer kan ju ge stora vridmoment vid lågt varvtal. Ja, det var ett sånt konverteringskit nu nämner som jag tänkte mig som ett alternativ. Placera batteripack i motorrummet i mån av plats kan ju vara en god idé utrymmesmässigt. Hur det är säkerhetsmässigt kan jag inte uttala mig om.
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Biodiesel hoppas jag också kommer på kort sikt. Jag ska kolla Youtube. Har inte direkt tid och utrustning för att bygga om själv men kan vara kul att se hur andra gör.
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Jag undrar om samma problem gäller för bränslecell teknik. Tänker mest på vikten. Någon klok som har kunskap?
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
I Toyota mirai väger vätgastanken 83 kg och bränslecellerna 56 kg, så det finns ju potential till en mycket lättare drivlina än med bara batterier, men var skall man tanka vätgas?

Källa: Toyotas datablad för Mirai
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Varför elhusbil: Jag kan tänka mig flera skäl om det fanns vettiga batterier. Tystare i kupén, billigare per mil, lägre servicekostnader, inga problem med miljözoner i städer ……
Men jag kommer att fortsätta köra min husbil med den diesel som finns, inkl HVO, har ju inget val i nuläget.
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Nej någon lösning just nu är det inte. Man har börjat att utrusta vägmaskiner med bränsleceller i liten skala dock.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Så en pressemelding fra Ford om at en nå hadde modifisert motorene til de nye Transit så de kunne kjøres på HVO! HVA ? Trodde at HVO tilfredstillte kravene til diesel. Pressemeldingen ble gjengitt i en norsk motortidning som poppet opp i min nyhetsliste for noen dager siden.

Alle hydrogen biler i Norge har stått stille i et par år etter en eksplosjon i et tankanlegg. Det var før stengingen av samtlige tank steder mulig å kjøre mellom de største byene i landet.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Att din HB ska bli mindre värd på grund av eltekniken kan du glömma. Batteritekniken kommer aldrig att bli ett vettigt alternativ för fordonsindustrin. Eventuellt bussar, lastbilar och andra fraktfordon, men aldrig för individers skull. Problemet är inte batteriernas kapacitet eller vikt, utan elförsörjningen över huvud taget. Vi har elbrist i större delen av västvärlden. För varje fordon som körs på el så stjäls energi i våra eluttag. Denna el ska värma hus, tända lampor och förse industrin med elektricitet som de inte kan vara utan. För att förse sveriges fordonspark med el behövs ett flertal kärnkraftverk och för densamma i Europa behövs ett hundratal kärnkraftverk. Varenda fordon som går på el stjäl direkt ström från samhället. DÄR har ni problemet. Fossildrivna fordon kommer alltid att finnas. Det jag personligen önskar är en effektivisering av dessa istället.
Ola
 
Toppen