Än så länge finns inga bra elhusbilar, det vet vi alla. Batteriernas kapacitet och vikt är den stora flaskhalsen här. Men om det nu skulle hända något revolutionerande på batterisidan så kan elhusbilen ganska snart därefter dyka upp på marknaden som ett alternativ. Självklart ska körsträckan mellan laddningar vara vettig, minst 40-50 mil. Dessutom måste det finnas möjligheter att ladda både här och där. Det blir kanske problem, åtminstone till en början, ifall du kör till fjälls eller i glesbygd.
En sak som intresserar mig är ifall tex Fiat ( men även Ford, Mercedes ....) i ett läge när det finns bra batteripaket skulle kunna erbjuda en ”konverteringssats” för dieslar som då kan byggas om till elbil. Lite olika paket för olika årsmodeller. Tänker mig det som ett verkstadsjobb för de flesta av oss. Dieselmotorn, avgassystem, bränsletank, kanske nåt mer, plockas bort. In med elmotor, batteripaket och laddare. Elmotorn skulle kunna driva antingen via befintliga drivsystem (framhjulsdrift i de flesta fall) eller vara en hjulmotor (två eller fyra). Hela bodelen naturligtvis intakt, inga ingrepp där.
Fördelarna skulle vara många, exempelvis slipper man oroa sig för att den kära dieselhusbilen blir omöjlig att sälja om eldriften kommer starkt. Bygg om, om du har råd, skulle rådet då vara.
• Såklart måste kostnaden för konvertering vara rimlig
• Totalvikten får helst inte öka
• Effekten i kW måste motsvara dieselmotorn
• Vettig körsträcka mellan laddningarna
• Bonus om du kan få fyrhjulsdrift, bakhjulsdrift som en option
Någon som har funderingar kring det här?
Jag tycker det skulle vara ett intressant erbjudande att titta närmare på.
En sak som intresserar mig är ifall tex Fiat ( men även Ford, Mercedes ....) i ett läge när det finns bra batteripaket skulle kunna erbjuda en ”konverteringssats” för dieslar som då kan byggas om till elbil. Lite olika paket för olika årsmodeller. Tänker mig det som ett verkstadsjobb för de flesta av oss. Dieselmotorn, avgassystem, bränsletank, kanske nåt mer, plockas bort. In med elmotor, batteripaket och laddare. Elmotorn skulle kunna driva antingen via befintliga drivsystem (framhjulsdrift i de flesta fall) eller vara en hjulmotor (två eller fyra). Hela bodelen naturligtvis intakt, inga ingrepp där.
Fördelarna skulle vara många, exempelvis slipper man oroa sig för att den kära dieselhusbilen blir omöjlig att sälja om eldriften kommer starkt. Bygg om, om du har råd, skulle rådet då vara.
• Såklart måste kostnaden för konvertering vara rimlig
• Totalvikten får helst inte öka
• Effekten i kW måste motsvara dieselmotorn
• Vettig körsträcka mellan laddningarna
• Bonus om du kan få fyrhjulsdrift, bakhjulsdrift som en option
Någon som har funderingar kring det här?
Jag tycker det skulle vara ett intressant erbjudande att titta närmare på.