Har altid undrat varfor ett 12v kylskap skall vara so dyrt , darfor att det gar pa gas 12v och 220 och tillverkas i mycket mindre serier. jag vill inte heller ha en inverter som ger en dalig verkningsgrad och fler detaljer som kranglar
Sa Jag kopte ett helt vanligt 220v kylskap pa rea 180Cm hogt med frys.
Tog loss kompressorn och oppnade den , forlangde motoraxeln sa att den sticker utanfor compressorns lock.
borrade ett hal i locket som sedan svetsas pa igen, svetsar fast en tatningsbox runt axeln som sticker ut ur locket. Och pa denna axel sa satte jag en 12v motor. komressorn monteas nu utanfor kylskapet med varmeenheten som kyls med n liten ljudlos flakt.
Min 12voltsmotor ar kanske for liten for att kylskapet startar trogt mennar det val har startat sa kyler det bra. kylskapet ar nu extraisolerat med 5 cm polyeretanskum runt om.
total kostnad kyl 225€ tatning axel 6€ motor 84€ skum nagra Ol till gubbarna pa baren intill, fylla pa freon 35€ flakt 20€ totalt
370€ + den kalla olen.
I mitt fall sa bryr jag mig inte om gas till kylen da jag kommer att fylla taket med solpaneler. for att vara helt oberoende av elekrisitet.

msn_idea: