• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga helt ny bodel på mb 508

Rattaniputtan

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Järna
HBK-Nr
29207
Medlemskap
2021
Hej alla kunniga!

Vi har en mercedes 508 från 79, som har en husvagn monterad på sig från samma år. Nu är det tyvärr så att den läcker som ett såll. Vi hade en plan på att renovera bodelen men nu när vi tittade till den under vinterförvaringen kom vi fram till att vi måste nog byta ut ALLT. Därför undrar vi vad det finns för regler när man bygger en helt ny bodel själv från grunden?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, vad är den registrerad som.
Jag antar att den är reggad med husvagnen som fast bodel och då kanske som lätt eller tung lastbil med bostadsinredning beroende av vikt, eller har den blivit omreggad senare som PB2 kanske.
I vilket fall som helst så kan det nog vara onödigt att börja bråka med något som redan rullar lagligt. Renovera bodelen bara helt enkelt. Var gränsen går mellan renovering och nybygge är ju väldigt luddigt och kan väl vara dumt att forska för mycket i kanske ;).
Om den är reggad som lätt lastbil med bostadsinredning så bör du kanske tänka på att totalvikten får då inte överskrida 3.500kg.

Att bygga en helt ny bodel tar ju både tid och pengar.... Du har inte funderat på att montera en nyare skaplig husvagn igen på bilen, och bara komplettera den med ny täckande nederdel/kjolar och ny front mot hytten, och avsluta med en lackering som stämmer.
Då har du ju chansen att svetsa dit bra passande bärande/stödjande ram för den nya husvagnen samt bra fästen för de nya kjolarna, och ev. förvaringsfack innanför dem. Kanske även sänka ner dörren så en del av trappen upp finns inne i bodelen med stöd av nya ramen.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen