• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga gråvattentank?

A

Amatören

Guest
Hej, har precis köpt vår första husbil, en gammal bil som trots det är väldigt fin inne i bodelen och har en bra planlösning för oss det var det som gjorde att vi köpte den.

Tänkte inte så mycket på avlopp (ja det var lite dumt) utan såg bara att det följde med två "lungor" en till handfatet i köket och en till handfatet/duschen i toaletten.

Smidigt tänkte jag då är det ju bara att ta dom till tömningsplatsen på campingen och tömma. Men då tänkte jag ju inte på att det är ingen husvagn jag köpt där man alltid ligger på camping utan en husbil som man kan ställa på en ställplats. Problemet är ju då att om jag kopplar lungan utanför måste jag ju hitta nånstans att tömma den, och det finns ju inte alltid.

Så frågan är om det är möjligt att montera en hyfsat tunn gråvattentank till exempel där reservhjulet hänger och om man i så fall måste besiktiga om bilen eller om det är ett så litet ingrepp att det inte behövs?

Amatören söker råd.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Bygga gråvattentank?

Det finns många olika tankar för vatten, gråvatten och även svartvatten att välja på hos leverantörer av husbilstillbehör. Campingvaruhuset är en av alla som säljer tillbehör för om- och nybyggare via nätet. Flera finns, speciellt i Tyskland.

Du behöver inte bekymra dig om ombesiktning, du gör inget ingrepp i chassits konstruktion.
 
Toppen