• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga box, vilka regler gäller?

Williamborneland

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
26888
Medlemskap
2022
Hej gott folk!
Jag har tankar och idér på att bygga en egen box på en cab chassis bil, max 3.5ton. Men jag blir lite osäker på vilka lagar och regler som måste följas. Tex hur stor box man får bygga, specifika krav på infästning i stomme på bil osv.
Allt kunskap och erfarenhet är av intresse, vet ni mer om detta eller har någon websida att hänvisa tar jag gladeligen emot detta.
bifogar en skiss så ni får mer förståelse av vad jag är ute efter.

Mvh William
 

Bilagor

  • skalenlig fasad.jpg
    skalenlig fasad.jpg
    207,9 KB · Visningar: 34

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, inte helt glasklart, hade du tänkt dig "fast" montering och regbesiktning som husbil/personbil klass 2 eller hade du tänkt dig en box som går att ta bort och bilen skall besiktas som den lätta lastbil den troligen är från början.

M.v.h. JANKRO.
 

Williamborneland

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
26888
Medlemskap
2022
Den ska vara regbesiktigad som personbil klass 2. Boxen ska dock vara löstagbar men inte i det syftet, bara som en funktion om jag tillfälligt vill låta den stå en stund på en plats.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Om boxen är löstagbar kommer den att räknas som last, och du kommer inta att kunna förändra basfordonets registrering som (lätt) lastbil.

De enda regler som då gäller är, att lasten måste vara vara väl förankrad, och bilens totalvikt ej får överskridas.

Pålle
 

Halle

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1217
Medlemskap
2026
Den ska vara regbesiktigad som personbil klass 2. Boxen ska dock vara löstagbar men inte i det syftet, bara som en funktion om jag tillfälligt vill låta den stå en stund på en plats.
Hej jag har 4 husbilar med volymskåp och 5 plåtisar att ha skåpet löstagbart bli svårt det går men det blir inte lätt med anslutningar m.m / Halle
 
Toppen