• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

bygga alkov

F

F.d. 4326

Guest
Jag tänker bygga om alkoven på vår MB508, den somm sitter där nu är väldigt trång och ful. Jag hade tänkt mig att bygga en ny i trä och masonit som jag sedan lägger ett par lager glasfiber utanpå. Någon som har tipps på hur man kan göra. Det sitter även en balk i taket som behöver bort, jag misstänker att det inte bara är att ta fram vinkelslipen. Man får väl ersätta en med en stålprofil fast längre ner. Hur gör man med balkarna när man höjer taket med ett glasfiber tak. infogar en bild hur den ser ut nu.

Peter

Visa bilaga 4422
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: bygga alkov

Masonit kanske inte är det optimala materialet, använd hellre furuplywood.
Undvik helt plana ytor om du inte har ett betryggande ramverk som styvar upp, kan du böja taket i åtminstone ett plan får du en mycket styvare konstruktion än det raka taket.
Titta gärna på formen på alkovtaket på befintliga husbilar, de har nästan formen av en flygplansvinge och blir med denna enkelkupning tämligen starka.
Isolera inut med flera lager av 10 mm s.k. 'betongtäckmatta', finns att köpa på byggvaruhus. Denna isolering består av slutna luftceller och drar inte åt sig fukt vilket frigolit gör på grund av att frigolit inte har slutna celler.
Kan du använda styva skivor (plana ytor) så använd 30 mm styrofoam (ljusblå eller rosa färg) - består också av slutna celler och drar inte åt sig fukt i någon nämnvärd omfattning.
Styrofoamisoleringen har den nackdelen att den liksom frigoliten löses upp av polyesterplast (båtplast) och detta får man se upp med om båtplast ska användas.
Epoxiplast löser däremot inte upp styrofoam och frigolit men är dyrare och ger inte perfekt vidhäftning mot polyesterplasten.

Titta gärna en extra gång på aluminiumplåt för ytterskalet, klipp ut de plana vertikala sidodelarna i önskad form och fäst det böjda taket mot sidodelarna på samma sätt som görs på de fabriksgjorda husbilarna.
Pop-nit som är 'tät' finns att köpa och tillsammans med butylgummi bör det bli en tät fog om man är noggrann.

Vid arbete med pop-nit och aluminiumplåt bör man låna/hyra s.k 'clecos' i tillräckligt antal, det är en sorts små spännare man tillfälligt sätter i hålen där popniten sedan ska sitta, detta för att plåten hela tiden ska spännas mot spryglarna och inte bilda bucklor på slutet. Man kan då samborra plåt och sprygel ett tiotal hål i följd och får bättre koll på slutresultatet.

Aluplåtens grundmålning görs med speciell etsande grundfärg och topplacken sitter sedan väldigt bra.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: bygga alkov

Hej Jönsson

Bifogar en bild på ett bygge jag gjort tidigare.
Använde mej av konstruktionsrör och plåt.
Tycker Kjell´s tips låter bra.
Lycka till, och trevligt att se en MB igen.

Hälsningar
Kåre

BMU292KL.jpg
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: bygga alkov

Smedens bild bekräftar det jag upptäckte, en alkov med raka linjer är snyggare på den här bilen.

mb508_2.jpgmb508_3.jpg
 
F

F.d. 4326

Guest
Sv: bygga alkov

Tack för tippsen! Min tanke var att använda 12mm plywood till sidorna och sedan skruva tvärgående reglar. Jag vill ha den rundade formen fram, då är massonite bra för den går lät att böja. stryker man in allt med glasfiber tycker jag att man borde få ett tätt och stabilt bygge. Jag kommer fortsätta bakåt med de raka linjerna, och sätta ett räcke bakåt så man kan lasta saker på taket. Jag tror jag ska skippa fönstrenoch sätta dit en taklucka stället, men jag har inte bestämt detta ännu. Vad tror ni om de bakar som sitter i taket idag? alkoven som stter på idag börjar ju precis framför. Sedan kommer det att bli en nedhisssbar säng under alkoven och över förarplatsen till dottern.
 
F

F.d. 9091

Guest
Sv: bygga alkov

Smeden;
Vilken snygg merca:) Finns den i trafik än tro?? Blev den byggd i Tomelilla??
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: bygga alkov

Min erfarenhet är att ju mer fönster du har i alkoven desto bättre!
Det blir som bekant ganska varmt där en sommar morgon!
Vi ligger i vår alkov så att vi har ett fönster i sidan precis vid kuddarna samt att vi har ett takfönster åxå.
När man vaknar på morgonen så öppnar man båda fönstren och får därmed lite kordrag, underbart efter en varm natt, samt trevligt att lyssna på fågelkvittret!
Satsa på sidofönster!!!!!!!!!
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: bygga alkov

Hej Grannen!
Denna husbil byggdes när jag bodde i Kivik.
Det blev lite av overkill här och där.
Jag vet inte om den fortfarande går i trafik.
Synd om den vore skrotad, halva själen ligger/låg där.
Tycker själv att den blev lite speciell.

Hälsningar från ett varmt Brösarp.
Smeden
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.601
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: bygga alkov

Bilen var i trafik 2006-01-05, har haft 9 ägare sedan 1979, nuvarande bor i Kil.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: bygga alkov

Hej igen Gunnar!

Här har vi en som e lika snabb å svara som Kingen.
Du kanske e ställföreträdande eller va vi ska kallat, när Kingen e på semester.

Det verkar som om bilen varit i drift sommaren -05, och inte -06 -07!
Då e de kanske inte hopp om att se den ute på vägarna.
Tråkigt, men man överlever nog.

Tack för "förvarningen"

Kåre
 
Toppen