Sv: Bussar tömmer toaletten i gatubrunnen
Jag är osäker på om denna fråga är särskilt intressant för det stora flertalet av oss, men jag informerar ändå.
Jag tog kontakt med reportrarna på Ekot som utformade och sammanställde inslaget om turistbussar som tömmer i dagvattenbrunnar. Har fått kontakt med dem och informerat om att gästande husbilsturister också har problem med tömning i Stockholm. De föreslog att jag skulle kontakta dem på nytt när jag i framtiden inte känner att jag får tillräckligt gensvar eller gehör från myndigheterna. De är förvånade över att kommunerna inte har löst denna fråga för turistbussar och husbilar.
Informerade dem om att jag hösten 2010 hade uppmärksammat Stockholms Trafikkontor om bristerna beträffande tömningsmöjligheter för turistbussar och husbilar. Fick då svaret av Trafikkontoret att ingen hade hört av sig om detta tidigare och att det inte fanns med i Trafikkontorets planer.
Jag har på nytt hört av mig till högsta chefen på Stockholms Trafikkontor och bifogat artikeln om att turistbussar som tömmer i dagvattenbrunnarna. Denna gång är svaret att frågan inte kan lösas snabbt utan Trafikkontoret siktar in sig på än lösning till nästa säsong.
Jag har också kontaktat VDn för Stockholm Vatten som har ansvaret för alla vatten- och avloppsfrågor i Stockholm. Har fått ett besked om att mina synpunkter kommer att vidaresändas till VDn som är på semester.
Mitt förslag går i stort ut på att det enklaste vore att uppdra åt de större oljebolagen att anordna tömning m.m. vid de större mackarna på infarterna till Stockholm.
Jag tror att jag med detta har bidragit till att frågan om tömning även för husbilar har kommit upp på bordet.
V-backen