• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Burtner I 730 Elegance

Spacewagon

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
30388
Medlemskap
2024
Köpte en husbil Burstner I 730 Elegance.
Öppnar huven och ska kolla vart jag ska montera min Dieselkraft Box.
Det ör första problemet.
Vet ej var ??
Vill ej koppla fel.
Fiat 3.0 157
Någon som kan förklara var så det blir rätt?
Sedan ska jag stänga huven och upptäcker den ligger lös i överkant mot en gummikudde på var sida.
Ska det vara så?
Är det så billig stängning på en sådan fin bil?
Tacksam för svar..
Conny
 

Bilagor

  • c6bd2af1-ad60-4a1a-805c-1374d2b8149d.jpg
    c6bd2af1-ad60-4a1a-805c-1374d2b8149d.jpg
    186,8 KB · Visningar: 40

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Du bör kunna hitta info om hur du kopplar in boxen på tillverkarens hemsida. Har du köpt boxen ny skall ju sådan information följa med och har du köpt den begagnad är det bäst att även dubbelkolla att den verkligen passar din motor innan du försöker koppla in den.
Har själv ingen erfarenhet av att koppla in box på 3.0l.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag antar det är i princip samma men tillverkarna brukar kunna ha ganska tydliga anvisningar med bilder så det inte blir fel eller onödigt svårt. Finns ju en del videos på YouTube man kan kika på också.
På en del boxar kopplar man ju även in på laddtrycket och där skiljer det absolut mellan 2,3l och 2,8l motorerna.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Köpte en husbil Burstner I 730 Elegance.
Öppnar huven och ska kolla vart jag ska montera min Dieselkraft Box.
Det ör första problemet.
Vet ej var ??
Vill ej koppla fel.
Fiat 3.0 157
Någon som kan förklara var så det blir rätt?
Sedan ska jag stänga huven och upptäcker den ligger lös i överkant mot en gummikudde på var sida.
Ska det vara så?
Är det så billig stängning på en sådan fin bil?
Tacksam för svar..
Conny

Har du kört bilen utan box, det är ju fint vrid i 3L- Motorn i original, och den ger i sitt originalutförade så mycket vridmoment som växellådan är avsedd för. Det har bytts en del växellådor p.g.a. chippade motorer.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om huvlåsning:
På min Carthago sitter själva låset mitt fram bakom luckan och kanterna på luckan vilar mot ställbara skruvar med gummitoppar. Man får trycka till en del mitt på luckan för att få den att gå i lås och då vilar den också bra mot sidostöden. Aldrig haft problem med det eller sett det som ett problem. Det är ju inte som på en personbil med nästan horisontell lucka där luckan kan lyftas upp av fartvinden. På en helintegrerad husbil trycker ju fartvinden luckan ännu hårdare mot stöden och låset.

MVH
Hans
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Om huvlåsning:
På min Carthago sitter själva låset mitt fram bakom luckan och kanterna på luckan vilar mot ställbara skruvar med gummitoppar. Man får trycka till en del mitt på luckan för att få den att gå i lås och då vilar den också bra mot sidostöden. Aldrig haft problem med det eller sett det som ett problem. Det är ju inte som på en personbil med nästan horisontell lucka där luckan kan lyftas upp av fartvinden. På en helintegrerad husbil trycker ju fartvinden luckan ännu hårdare mot stöden och låset.

MVH
Hans
Köpte en husbil Burstner I 730 Elegance.
Öppnar huven och ska kolla vart jag ska montera min Dieselkraft Box.
Det ör första problemet.
Vet ej var ??
Vill ej koppla fel.
Fiat 3.0 157
Någon som kan förklara var så det blir rätt?
Sedan ska jag stänga huven och upptäcker den ligger lös i överkant mot en gummikudde på var sida.
Ska det vara så?
Är det så billig stängning på en sådan fin bil?
Tacksam för svar..
Conny
Har en 710 Elegance och huven ska vara så i stängt läge. Den kan ju inte öppna under färd då det nedre låset fixerar den.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har haft en 2011 fiat 3l motor. Med 400NM kunne jeg i Kassel bakker sætte fartholder på 105 km/h og det holdt den uden problemer i 6. gear.
Boks er aldeles unødvendig
 
Senast ändrad:
Toppen