• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Burstner 550/570 kända fel?

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025
Finns det några kända fel/skönhetsfläckar på dessa modeller??
Är bensinare med Fiatchassi till de flesta.
Är 550 längre än 570???
De är från slutet på 80-talet till början på 90-talet och verkar ligga runt 100 kkr.
Båda modellerna går att parkera på en vanlig parkeringsficka - tror jag.
Tacksam för svar.

PS upptäckte nyss att det finns en modell som heter 525 också.//DS

Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Burstner 550/570 kända fel?

Min första husbil var en Bürstner A570 på Fiat chassie. Modell -88 och jag köpte den när den var ett år.
Tog ganska mycket bensin och ingen racer i backarna precis, men ändå behöll vi den i 9 år och den fick gå flera rundor ner till Medelhavet, Moseldalen m.fl intressanta platser.
Vi var även i Österrike på vintern med den.
Jag byggde om toan, för det var ingen Thetford, utan något annat konstigt märke som inte höll tätt.
Jag bytte efter en tid också ut kylskåpet. Bakfjädrarna var mjuka så jag satte dit luftbälgar, vilket gjorde den mycket stadigare i gången.

Sedan var det ju den obligatoriska 5:e växeln som rasade för mig vid Gardasjön. Alla andra växlar gick fint, så dum som jag var så körde vi vidare till Pisa, Rom o Rimini utan att göra vid den och hela vägen hem.
Hade ju varit bättre att fixa det i Fiats hemland. Nu var det en klåpare verkstad som lagade den i Sverige, vilket gjorde att en bricka i lådan skar efter 3 mil....

Jag tror att just A570 blivit utnämnd av en tysk husbilstidning till att vara den mest tåliga och slitstarka beg. husbilen.

Efter en titt i bilregistret så ser jag att bilen fortfarande lever.

Cittran

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1365
Medlemskap
2025

Vår första husbil var en Bürstner A570 årsmodell 90-91 byggd på Citroenchassi, men det är samma bil som Fiat. Vi köpte den -94 och hade den i fyra år. Under dessa år hann vi köra drygt 4 000 mil i form av resor i närområdet och upp till Norrland samt till Holland, Österrike och Frankrike. En trevlig bil men motorsvag med bensinmotor, så det gällde att växla ofta i uppförsbackar och i stark motvind. Vi hade inga större problem med bildelen utan den startade och gick i alla väder.

Däremot fick vi problem med en fuktskada på bodelen genom att regnvatten rann in bakvägen via kylskåpsventilationen, som sitter på bakväggen. Väggen lutar en aning och därigenom rann vatten in beroende på att där var någon skyddsplåt som var felaktigt konstruerad eller monterad. Detta upptäcktes inte vid fuktkontroll, eftersom man inte monterar ur kylskåpet utan vi såg det först när det rann fram vatten på golvet efter ett skyfall. Delar av bakväggen och golvet under kylskåpet fick bytas ut till en kostnad på drygt 20 tkr. Kolla alltså detta.

Den var smidig i trafiken och lätt att parkera på vanliga parkeringsplatser på grund av sin längd.

I övrigt en trevlig reskamrat som vi alltså hade många roliga resor tillsammans med och på så sätt en bra instegsbil att börja husbilslivet med om man kan acceptera den svaga motorn.

Lennart

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Knäklar - den blev såld!
Efter bara några dagar på blocket.