• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Buggs

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
När vi för ett tag sedan skulle fara till mässan på Kurts husvagnar i Ludvika fick vi problem. Efter ett stopp på Willys i Ludvika för inhandling av lite gott till kvällen startade vi bilen och efter bara en liten stund på tomgång stannade den. Jag försökte starta igen men icke den gick på startmotorn men ville inte försökte igen men lika dant.
Jag gick ut och fick se en jätte pöl med disel under motorn. Filktret hade tryckts isär.
Det blev bärgning till verkstaden. Där de sa att det var Buggs i tanken även kallat alger
känns lite konstigt då vi alltid tankare på mack och bilen inte är äldre än ett och ett halvt år. Bilen har ej heller stått still någon längre tid då den används varje månad.Detta är ju inte ett fel på bilen utan på bränslet så det täcks inte av garantin. Nu slår vi i biostat varje gång vi tankar.
Någon som råkat ut för samma sak?

Argos 747
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Buggs

Intressant Argos 747, spec om du har mer detaljer kring detta ditt problem!

Ex ... var/hos vilket drivmedelsbolag har du tankat .... buggs kan ju härstamma från dåligt underhållna tankstationer (kanske även utomlands tyvärr)?

Om din drivmedelstank under vår, höst och vinter bara stått halvtom/tom längre eller kortare tid? Map att kondens = vatten, bildas i ej helt fyllda tankar och som därmed bildar en grogrund för algiebildning?

Eftersom buggs bildats på bara 1½ år (= snabbt) så skulle jag nog gissa på att någon tankstation ligger närmast till som orsak!? Så fort går det ju inte ens inom båtvärlden som är mest utsatt för detta otyg!

Har du kollat ev ersättningsfråga med ditt försäkringsbolag(?) alt med det drivmedelsbolag som su handlat av (inte lätt men värt ett försök mhj av kvitton/kontouttdrag)?
/ Lycka till med att få rätsida på detta men det är inte helt lätt eller gratis, Bengt
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Buggs

Börja med att byta till en annan mack eller helst en annan kedja som får sitt bränsle från annat håll.
 

elegancen

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
7888
Medlemskap
2024
Sv: Buggs

Hej igen som tur är så ingår ju maskinskade försäkring i Folksams hel försäkring så jag kom undan med en självrisks kostnad på tvåtusen.
Att få någon ersättning från bensinbolagen kan jag nog glömma.
Vi tankar på tre olika Preem,Statoil,Shell.
Som väl är så är bilen nu reparerad och vi ger oss ut på nya resor

Argos 747
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Buggs

Tack, det var ju bra att få konfirmerat att detta med ex bränsle/buggs verkligen ingår i försäkringsbolagens maskinförsäkringar!
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Buggs

hej ! smma sak hände oss i lördags den startade som vanligt på första försöket backade ut för att parkera personbil då stannade den ! sen gick den inte att starta ! idag bärgat åbäket till verkstad diagnos imorgon hoppas jag ? misstänker något med bränslet kondens vatten eller inget bränsle alls ? hade full tank
.
:swoon:
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Buggs

Orsaken till dieselodjur är uppenbarligen vatten i bränslet.

Jag har för att bli av med vattnet gjort så att jag på våren slagit i ett par dl karburatorsprit i tanken, ytterligare en gång på sommaren och sen till vinteruppställningen. Totalt har jag använt en ½ liters flaska på säsongen.

Så lite kan inte vara skadligt för motorn, men har i varje fall hindrat min bil att gå dåligt med anledning av buggs. Inget vatten i filtret när jag dränerar.

Per-Åke
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Buggs

Anledningen är vegitabiliska tillsatser .Jag ska inte rekomendera något bensinbolag ,Då blir man påhoppad så det visslar om det .Vissa bolag har tallbarr i soppan vissa har slaktavfall .Tanka på rätt ställe men stor omsättning på soppan.Tillsätt även bakteriedödare ibland
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Buggs

Är det någon som vet om de norska dieseln har liknande tillsatser som den svenska?
Jag tankade norsk diesel för 12.15 och tyckte att bilen gick bättre, kanske inbillning?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Buggs

De fleste selskapene i Norge selger Eurodiesel som er litt mer effektiv enn MK1. Og før skatter også noe billigere :D
 
Toppen