• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Brutal Farthållare

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Hejsan!

När vi använder farthållaren på vår fiat och trycker på resume så tar farthållaren över väldigt brutalt och det rycker till ordentligt.
Det verkar som att farthållaren direkt ger fullgas för att uppnå tidigare önskad hastighet. Tycker att den borde ingripa lugnare som när man kör utan,
dvs ge lite försiktig gas i början tills drivning ligger an och sedan öka sakta till önskad hastighet.
Fungerar bättre att manuellt gasa över den önskade hastigheten och sedan trycka in resume för att återgå till en lägre hastighet,
då blir det inget ryck iallafall. Går det att kalibrera om farthållaren eller uppdatera mjukvaran så att den blir mer användbar ?
Hur upplever ni era farthållare?

F

F.d. 29910

Guest
Sv: Brutal Farthållare

Min (Fiat 2012 multijet 180 robotlåda) Beter sig som du beskriver, men det beror lite på hur mycket hastigheten sjunkit! Jag brukar gasa upp den manuellt till ungefär samma hastigheten innan jag trycker på "resume"! går lite på automatik numera!

Men vore intressant å höra fleras erfarenheter!

/Malbeck

E

Ericsson c52

Guest

Hej kolla om du har nån recal på bilen hade jag och det var omproggramering av styrbox.har du kollat med fiat camper

F

F.d. 25200

Guest

Min Fiat med multijet 160 är likadan, lägger på full gas vilket ofta resulterar i att den växlar ner för några sekunder. Grönt ljus på bilen enligt Fiat. använder gaspedal oftast för att komma upp i önskad hastighet.

MVH

Stig

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022

Tycker själv att det verkar konstigt att den ska behöva ta i så brutalt och inte mjukt och smidigt som i en personbil ?

F

F.d. 25200

Guest

Håller med, pratade med Fiat i Uddevalla om detta men enligt dom fanns det ingen uppdatering. Det var nog ett år sedan så det är möjligt att det kan ha kommit något sedan.

MVH

Stig

F

F.d. 53012

Guest

Waeco farthållare mjuk och fin men används inte så ofta tyvärr ingen älskare av prylen.

KOKKAKI

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025

Enligt instruktionsboken skall man manuellt gasa upp till ungefär samma hastighet som när man kopplade ur farthållaren.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Är det en originalmonterad eller eftermonterad typ Waeco, PDQ?
Har du trimbox?
När jag körde med våran original monterade farthållare och trimboxen stod lite högt kändes det som att sitta i gungstol pga gaskompensationerna.
Nu är allt ok.

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022

Hej , nej den är eftermonterad av Fiat, Comfort Cruise CM 35 , spakvariant.
Men är det inte fiats mjukvara som styr funktionen avsett märke?

Bilagor

• 046406_ZB_00_FB.EPS_1000.jpg
    046406_ZB_00_FB.EPS_1000.jpg
    20,4 KB · Visningar: 0

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022

Hej igen. Fick idag svar från återförsäljaren och han skriver så här

"Comfort Cruise har ingen justeringsmöjlighet för detta. Farthållaren ska vara helt anpassad för bilmodellen.

Däremot kan det ha betydelse för hur man använder Resume funktionen.

Normal funktion är att när man trycker på Resume återtar bilen den hastighet man tidigare hade ganska fort.

Det är ingen långsam procedur. Ju större skillnad det är mellan aktuell hastighet och tidigare hastighet ju mer upplever man att systemet gasar på.

Resume används bäst när hastighetsskillnaden inte överstiger 10-20 km/h.

Är skillnaden större är det bättre att använda gaspedalen och sedan sätta en ny hastighet."

Ok, då får man vänja sig och gasa upp manuellt i fortsätt...

F

F.d. 58601

Guest

Det skrivs i bilens handbok hur man bör använda, vill jag minnas att jag sett.

/Leif

Toppen