• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Brus i radion efter ledramps montering!!

Pooldigger

FD HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
17367
Medlemskap
2024
Hej!
Har monterat en ledljusramp 100w på bilen nu.
När jag använder rampen störs radion ut helt
jag undrar var jag ska få tag på avstörningsfilter
och vilken storlek man tänkas montera.
Har provat med biltemas nya emc filter med det räcker inte till.
Någon har kanske varit ute för detta och lyckas lösa tacksam för tips.;);)

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025
Sv: Brus i radion efter ledramps montering!!

Hej! Det kan vara svårt att få bort, men med avstörningsferriter som kläms om kablaget så nära lampan som möjligt. T.ex. Elfa.se nr 58-780-53. Om lampan har plåthölje eller ram, jorda den med kortast möjliga kabel till chassie. Var decimeter som går mellan lampan och bilen blir en störsändarantenn. Tyvärr är detta med avstörning inte prioriterat hos tillverkarna....

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025

Haft liknande problem med xenon-driver. Men märkesvaror typ Hella eller Bosch brukar vara tysta. Köpte drl på Jula som störde på FM-bandet, men det var ju deras egna märke= Kina import. Det är säkert switchade kraftaggregatet som stör. Sitter det utanför armaturen kan det behövas Ferriter på alla kablar. Prova med aluminiumfolie omkring så märker du kanske vad som stör. Som jag skrev tidigare, det är svårt att störa av, det finns laboratorier som lever på att lösa sådana problem. Är den E märkt så borde den vara störningsfri. Ta en lös liten radio och gå runt och sniffa med den så kanske du hittar källan lättare..
Lycka till!
Conny

F

F.d. 25203

Guest

billiga LED lampor tillverkade i Kina uppfyller inte våra krav på radiofrekvent strålning.

Jag har arbetat som TV- tekniker på en utsändningsstation för marksänd TV. En gång ringde en väldigt arg dam och sa att nu är det tredje dagen som våra TV sändningar inte fungerade. Jag försökte förklara för henne att utsändningarna fungerade och skulle problemet sitta i TV stationen skulle alla ha samma problem, och att därför måste problemet finnas på mottagarsidan. Efter mycket frågande och funderande frågade jag om hon satt upp julbelysningen. och jo hon hade köpt en ny led slinga som hon hade på balkongen. när hon drog ur den började TV:n fungera.

Reklamskyltar sprider radiostörning - NyTeknik

F

F.d. 24784

Guest

Enda lösningen är att lämna tillbaka prylarna, och klaga på att de stör ut radiomottagning.
Att försöka med egna filterlösningar är knappast en lösning.
Skälet till att prylar som tillåts importeras till EU måste vara CE-märkta är just detta.
Kallas EMC, Elektromagnetic Comptibility, dvs elektriska och elektroniska sakers möjlighet att samexistera.
Onekligen kan dina ljusramper inte samexistera med radiomottagare. Utan är en bredbandig störsändare i sig.
Troligen stör den även ut mobiltelefoni och TV, eller åtminstone minskar dess räckvidder.
Inte nog med att den stör ut din radio, den kan störa ut grannens radio, polisens och blåljusmyndigheternas kommunikationsradio.
Den kan även störa ut fjärstyrningsradion till en byggkran, med katastrofala följder.

Anmäl även saken till Elsäkerhetsverket, som är tillsynsmyndighet för EMC frågor.

Har prylen ett CE-märke är det troligen ett bluffmärke.

Skälet till att en sådan här sak stör bredabandigt är att den innehåller switchad kraftelektronik som skapar den drivströms som LED:en kräver. Tillverkar man sådant är det rätt avancerat att störa av. Dvs dyrt och det är dyrt man vill slippa vid tillverkningen. Mindre LED-saker regleras med passiva krestar och stör inte.

de
Roy

Toppen