• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bromsvätska

HUSIS

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6795
Medlemskap
2025
Hejsan
Vi sitter just nu på Gaasper camping i Amsterdam.
Resan hit har gått kanonbra förutom att bromslampan började lysa idag.
Vet att det kan bero på slitna belägg.
Ska jag fylla på olja eller inte.
Var inne på en mack i Amsterdam o frågade efter bromsolja.
Tjejen i kassan sa att dom har bara hade bromsolja till nyare bilar ?????
Hon sa att om man har blå olja så får man inte hälla i röd och vise versa.
Kan damen i fråga blandat ihop med klykol eller stämmer det hon sa.
Jag kollade våran olja (vätska ) o den var ljusgul/brun ???

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Bromsvätska

Du ser i behållaren om det saknas bromsvätska men det kan lika gärna vara slitagevarnarna till bromsbeläggen som ger larm .

Förmodligen så tog hon fel på glykol och bromsvätska/olja.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, hon måste ha blandat ihop bromsvätska med glykol som du säger.
Jag har inte sett någon annan färg på bromsvätska än från helt ofärgad till gulaktig och möjligen väldigt ljusbrun. Det brukar stå uppfyller krav typ DOT 4 eller liknande på flaskorna. Kolla bara så du inte får siliconbaserad för den skall inte blandas med "vanlig" bromsvätska.
Du skriver........Vet att det kan bero på slitna belägg.......Jag vet inte om du syftar på att bromsvätskenivån har sjunkit och tänt lampan när beläggen har nötts ner, eller om du syftar på/vet om, att det finns slitagevarnare inbyggda i klossarna som också tänder lampan för att varna för tunnslitna belägg.
Om du skruvar av locket på behållaren så kan man trycka upp flottören som sitter i locket (eller vända locket upp-och-ner) och se om lampan slocknar. Gör den inte det så är det nog klossarnas slitagevarnare som tänt lampan.
Om en skvätt ny bromsvätska löser problemet så håll koll på nivån ett tag så du blir säker på att det inte läcker någonstans.

Lycka till. JANKRO.

HUSIS

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6795
Medlemskap
2025

Tack för svaren.
Lampan tänds bara när man bromsar kraftigt eller när bilen kränger .
Så det bör vara nivån som är låg.
Bromspedalen känns stum och stadig.
Så jag gissar att det är dags och kolla beläggen.
Köper en liten flaska i dag och fyller på.

Hälsn från ett soligt Amsterdam

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Tänk bara på att när det har försvunnit så mycket vätska, är troligtvis beläggen mycket tunna! Kolla beläggens tjocklek, om de är för tunna kan stålplattan gå emot skivan med förstörda skivor som resultat!

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Det bør ikke etterfylles bremseveske om det ikke er lekkasje, man vil da få problemer med å fjerne bremsevesken når en bytter belegg. Nivået mellom min og max er avpasset til nye og slitte bellegg.

Det er jo nesten like enkelt og skifte bremseklosser som å fylle bremseveske, så skift heller bremseklosser om de er utslitt?

Toppen