• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Bromsvärden

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
När jag besiktade min citroeng c25 - 91 så fick ja nästan en tvåa på bromsarna, han sa att det var på gränsen på bakaxeln och jag borde göra en genomgång av bromsarna.

Nu är jag inte jättebekant när det kommer till bromsjobb på äldre bilar så min fråga är om det är något som man kan justera bort? För jag tolkar det som att värdena är bra, så byta bromsar kanske inte är nödvändigt.

Eller så kanske det räcker med att plocka bort och smörja upp allt?

Men som sagt är osäker så därav frågan
 

Bilagor

  • 20211113_124118.jpg
    20211113_124118.jpg
    827,1 KB · Visningar: 48

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Innan nästa besiktning så gör en justering så blir det nog bra, jag hade bytt allt på bromsar på förra husbilen och fick 2:a efter ett år, min mek som bytt allt så bara justera och in igen, det är så med alla bör justeras varje år, fastnar sällan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja det borde räcka med en rejäl uppfräschning av bef. delar eftersom de tar bra men ojämnt (max. 30% olika i enl. EU tror jag), och dina bakbromsar är i närheten av det värdet.
Om bromscylindrarna ser täta och bra ut samt inte kärvar så räcker det troligen med en rejäl rengörning och smörjning av allt som skall kunna röra på sig vilket är bra att kolla med högst några års mellanrum när man skiftar från vinter till sommarhjul..... Vilket man många gånger inte gör på en sommarhusbil och då blir det bortglömt eller besvärligt.
Det kan också vara att handbromsfunktionen kärvar inne vid hävarmarna i backarna eller i handbromsvajrarna så bromsbackarna har olika grundförutsättningar p. g. av det.
Efter att allt funkar lätt igen så få man göra inställningen så backarna ligger lika inne i trummorna samt kolla handbromsens funktion och uppspänning.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen